Una imatge de l'edició del Gamelab d'aquest any
Una imatge de l'edició del Gamelab d'aquest any
ANÀLISI

"Pac-Man" al Gamelab de Barcelona

Actualitzat

"Pac-Man", "Prince of Persia", "Candy Crush" o "Angry Birds" són avui icones culturals conegudes per persones de tota mena, i de tot el món. Talment com reconeixem pel·lícules o llibres clàssics encara que potser no hem vist ni llegit, els videojocs han tingut el detall de fer-se un lloc a la cultura contemporània conquerint-nos pel nostre costat plaent.

Avui els primers jugadors de "Pac-Man" tenen 35 anys més. Alguns d'ells segueixen comprant les més noves PlayStation i XBox, altres juguen ocasionalment al mòbil, i alguns dels seus fills es volen dedicar a crear els videojocs del futur. I és una bona idea: en el sector digital hi ha molts números per tenir feina, i, sigui amb resultats més o menys lúdics, els fonaments tècnics i artístics són compartits.

Barcelona ha sabut posicionar-se com a referent a Europa en aquest sector: tres graus universitaris i tres màsters produeixen més de 100 nous professionals cada any, a punt per incorporar-se en les més de 80 empreses que actualment hi ha, algunes de les quals són seus de marques de primera línia mundial, com King o Ubisoft.

Un altre encert és l'activitat contínua de fires i trobades on fer contactes, mostrar resultats o compartir coneixement. Mobile World Congress, Pad Congress, Three Headed Monkey Awards, Retro Barcelona, o Indie Burguer Awards són alguns dels exemples del que es mou, principalment a la ciutat, durant l'any.

Gamelab és la cita que ha aconseguit destacar més per l'impressionant cartell que ofereix, any rere any. El creador de "Pac-Man", Toru Iwatani, explicava el dijous 25 de juny a Barcelona des d'anècdotes de la història dels videojocs fins a teories sobre creativitat en un auditori ple de perfils multidisciplinars: artistes, desenvolupadors, productors, periodistes, etc.

"Una idea és una combinació de dades que hem emmagatzemat a la nostra ment des que naixem" (Toru Iwatani)

L'interès, a més d'aquests astres passejant per Barcelona, és clarament la zona de petits desenvolupadors. Són els que no facturen tant com les barbaritats que permeten pagar més de 200 nòmines d'alta qualificació a empreses com Social Point, ubicada al Poblenou, o King, ubicada a les Corts, però se'n surten amb innovació aplicada a nivells tecnològics i artístics impecables. En total, el 2014 el sector a Catalunya va facturar 95.7 M€  i va donar feina a prop de 1.000 treballadors. A l'Estat va facturar 413 M€; per tant podem dir que representen gairebé una quarta part.

Una indústria creativa on un 80% del capital és humà (coneixement, creativitat, enginy), que permet l'autopublicació des de l'ordinador personal a tot el món, interessa a qualsevol país. Un sector que apassiona tants joves i que els motiva a estudiar àlgebra o programació, val la pena tenir-lo en compte i voler-hi ser líders. I ja s'estan fent passos per aconseguir-ho.

Acabo compartint el que em va respondre el pare de "Pac-Man" en preguntar-li per què considera que jugar amb la seva creació estrella és divertit:

"Perquè és molt fàcil d'entendre a la primera." (Toru Iwatani)

Anar al contingut