Normalitat al Museu de Lleida el dia en què finalitza el termini per a l'entrega a l'Aragó de les obres de Sixena

Normalitat al Museu de Lleida el dia en què finalitza el termini per a l'entrega a l'Aragó de les obres de Sixena

Normalitat al Museu de Lleida el dia en què finalitza el termini per a l'entrega a l'Aragó de les obres de Sixena

ACN Lleida.-La normalitat marca la jornada al Museu de Lleida -que els dilluns es troba tancat al públic- en el dia en què finalitza el termini fixat per la jutge d'Osca perquè la Generalitat faci efectiva l'entrega a l'Aragó -de manera provisional- les 97 obres d'art en litigi originàries del Monestir de Sixena (Osca) i que es troben al Museu de Lleida i al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). El Govern, que ja va manifestar la impossibilitat de fer efectiva l'entrega abans del 26 de juliol, preveu aprovar aquest dimarts el trasllat de les 53 obres d'art que estan al MNAC, les quals no formen part del catàleg de béns protegits, mentre es nega a fer el mateix amb les 44 peces del Museu de Lleida, que formen part de la col·lecció de l'equipament i estan catalogades i protegides per la Llei catalana de Patrimoni. Els responsables del museu lleidatà neguen l'existència d'un protocol d'actuació per si la policia judicial es personés a l'equipament i resten a l'expectativa dels esdeveniments que puguin tenir lloc en els pròxims dies.

Com tots els dilluns el Museu de Lleida té tancades les seves portes al públic però els responsables de l'equipament segueixen treballant a l'interior en el dia en què acaba el termini establert per una jutge d'Osca per a l'execució provisional de la sentència que obliga la Generalitat a traslladar a l'Aragó les 97 obres d'art procedents del Monestir de Sixena que es troben al museu lleidatà (44) i al MNAC (53). El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha explicat a l'ACN que es tracta "d'un dia normal i corrent" en què l'equipament està a l'expectativa "del que pugui passar els pròxims dies", davant la negativa del Govern a lliurar a l'Aragó les 44 peces que es conserven al museu lleidatà. Giralt remarca el fet que aquestes obres d'art formen part de la col·lecció del Museu de Lleida i de l'inventari general del Patrimoni cultural català i, per tant que estiguin protegides per la Llei de Patrimoni, "impossibilita que puguin sortir del museu", tal com s'ha compromès el Govern. El director del Museu de Lleida nega l'existència d'un protocol d'actuació per si la policia judicial s'acabés personant a l'equipament museístic per fer complir la sentència i, en tot cas, apel·la al "sentit comú". "Caldrà veure que permeten les normatives i decrets existents i a partit d'aquí veurem com actuem en funció de les situacions que es puguin arribar a donar ja que tampoc sabem quines seran", explica Giralt.Per la seva banda, Xavier Quinquillà, portaveu de la Plataforma d'entitats culturals de Lleida -entitat que va convocar un acte reivindicatiu a Lleida el 14 de juliol en defensa de la unitat de les col·leccions del Museu de Lleida i del MNAC-, també destaca la "normalitat" que impera al museu lleidatà ja que "les obres segueixen al seu lloc". Tot i això, reconeix una "certa intranquil·litat pel que pugui esdevenir per part del jutjat d'Osca a partir d'aquest dimarts". Així mateix, també es mostra a l'espera del Consell de Govern de dimarts en què està previst l'aprovació de l'acord de Govern per autoritzar el trasllat a l'Aragó de les 53 peces d'art de Sixena que hi ha al MNAC. La Plataforma confia que l'acord de Govern "deixi molt clar que en aplicació de la Llei catalana de Patrimoni les obres quedin protegides i així la unitat dels museus", tal com porta reclamant la Plataforma. Tot i això, l'entitat no descarta emprendre alguna acció en funció de com evolucionin els establiments durant els pròxims dies, segons ha dit Quinquillà. De les 97 obres, que van ser comprades per la Generalitat de Catalunya i el MNAC entre els anys 1983 i 1994 per uns 300.000 euros, 53 estan al dipòsit del Museu Nacional d'Art de Catalunya i, segons el Departament de Cultura, no s'han exposat mai enlloc. Les 44 restants es troben al Museu de Lleida. D'aquestes, set estan exposades. Es tracta de tres caixes sepulcrals de les monges i quatre fragments d'un retaule dedicat a Santa Anna, de Gabriel Joly. La resta estan a les reserves del Museu de Lleida.Evolució del conflicte a nivell judicialEl judici sobre la propietat de les 97 obres d'art de Sixena va tenir lloc el 27 de febrer del 2015 al jutjat de primera instància número 1 d'Osca i la seva titular, Maria del Carmen Aznar, va declarar nul·les les compres, en la sentència emesa el 8 d'abril del 2015. La Generalitat va recórrer llavors aquesta sentència a l'Audiència d'Osca, que encara està pendent de resoldre. Precisament el fet que la sentència no sigui ferma ha estat el principal argument de Catalunya per no traslladar els béns. Cal recordar, a més, que la decisió de l'Audiència encara es podria recórrer al Tribunal Suprem.Tot i que la sentència no sigui ferma, existeix, però, una ordre de trasllat provisional emesa pel jutjat de primera instància número 1 d'Osca el 12 de juny de 2016, a petició del govern de l'Aragó i l'Ajuntament de Vilanova de Sixena. La Generalitat i el MNAC van recórrer aquesta ordre de trasllat provisional però el 23 de maig de 2016 la jutgessa d'Osca va rebutjar el recurs i el 24 de maig, a través d'un decret, va posar data i va ordenar a traslladar a Sixena les 97 obres d'art en litigi que es troben al Museu de Lleida i al MNAC el 25 de juliol. El Govern va presentar llavors el 31 de maig un recurs de revisió del decret pel que feia a l'establiment d'una data límit però el 5 de juliol la jutgessa també el va desestimar.La Generalitat ha intentat frenar aquest trasllat de les obres a través d'altres vies també. El 19 de juny del 2015 el conseller de Cultura planteja un conflicte de jurisdicció i requereix la inhibició del jutjat de primera instància número 1 d'Osca en relació amb el procediment. El 23 de juliol del 2015, el mateix jutjat rebutja el conflicte de jurisdicció i ho remet al Tribunal Suprem. El Tribunal Suprem també rebutja el conflicte jurisdiccional plantejat per la Generalitat i reconeix així, la competència del jutjat de primera instància número 1 d'Osca per resoldre el conflicte. Esgotada aquesta via, el 12 de juliol del 2016 la Generalitat i el MNAC demanen la nul·litat d'actuacions contra la resolució provisional del jutjat d'Osca i el 19 de juliol la jutgessa d'Osca desestima aquests incidents. La Generalitat considerava que tant la sentència com la interlocutòria s'havien dictat obviant les competències que té atribuïdes estatutàriament la Generalitat en matèria de patrimoni cultural. El conflicte a nivell polític i socialEl Parlament va aprovar el 13 de juliol del 2016 una resolució en què demanava al Govern que es comprometés a garantir que les obres de Sixena es quedessin a Catalunya. La Diputació i l'Ajuntament de Lleida es van adherir a un manifest signat el 8 de juny del 2016 per quinze entitats lleidatanes que formen part de la Plataforma d'Entitats Culturals de Lleida reclamant que la Generalitat actués amb urgència per frenar el trasllat de les peces el 25 de juliol. Al manifest s'hi van anar adherint entitats i institucions d'arreu de Catalunya. La Facultat de Lletres de la UdL va emetre el 3 de juny un comunicat defensant que els béns es quedin a Catalunya. El 9 de juny de 2016 la Xarxa de Museus de Lleida i l'Aran comunica a través d'un manifest el seu suport ''incondicional'' al Museu de Lleida i al MNAC. La Junta de Museus va informar negativament sobre el trasllat dels béns de Sixena a l'Aragó, recordant que els objectes dipositats al Museu de Lleida estan catalogats i protegits per la Generalitat.També al carrer s'han dut a terme actes de suport al Museu de Lleida i al MNAC. El més multitudinari va ser la festa reivindicativa que va aplegar prop d'un miler de persones a Lleida el 14 de juliol del 2016 per defensar que l'art no marxés sota el lema 'Els Museus no es toquen'. El periodista i escriptor Francesc Canosa va llegir amb contundència el manifest en què es demanava al Govern fermesa per defensar la unitat de les col·leccions museístiques.