Només un 7% de dones entre els noms propis dels llibres de socials de 3r d'ESO

La gran majoria de persones citades -personalitats, historiadors i creadors d'opinió- són homes, europeus i que formen part de les elits
Només un 7% de dones entre els noms propis dels llibres de socials de 3r d'ESO

Només un 7% de dones entre els noms propis dels llibres de socials de 3r d'ESO

La gran majoria de persones citades -personalitats, historiadors i creadors d'opinió- són homes, europeus i que formen part de les elits
Redacció
Venda de llibres de text

S'han analitzat 7 llibres de ciències socials per a 3r d'ESO publicats en paper i en català

El 93% dels personatges que apareixen als llibres de text de ciències socials de tercer d'ESO són homes i d'aquests, la immensa majoria, un 95%, són europeus. Són dades d'un informe que ha fet l'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) sobre els continguts de llibres de text. 

Els nom propis recollits per a l'estadística inclouen personalitats històriques, però també s'han tingut en compte historiadors i altres creadors d'opinió que se citen com a fonts documentals. 

Segons l'informe, a aquest biaix de gènere i de procedència se n'hi suma un altre de menor, però també desproporcionat respecte a la vida real: "la sobrerepresentació de militars (24%) i d'elits (34%)". 

La conclusió de l'ICIP, creat pel Parlament de Catalunya a finals del 2007 per promoure la cultura de la pau, és que queda molt per fer per "compensar el greuge que afecta dones, persones d'altres continents i persones de classe mitjana o baixa". 

Textos que eviten una visió més àmplia

 

Quan se citen les poques dones o persones d'altres continents que hi apareixen, la majoria són de classe alta com reines, consorts europees i emperadors d'Amèrica Central i del Sud o d'Àsia, o també magnats nord-americans. 

Per revertir-ho, l'informe recomana recollir moviments socials com el Movimento dos Sem Terra del Brasil, i no només les virtuts dels sistemes de producció tecnificats, com suggereix l'autora de l'estudi, Cecil Barbeto.

"Per què, si estem parlant del sector primari i de l'accés a les terres, no parlar del moviment sense terra? Són exemples d'altres països dels quals podem aprendre, i en positiu, perquè moltes vegades el que passa és que els exemples que s'estan donant dels països del sud són sempre relatius a la pobresa". 

L'informe també retreu que la majoria d'activitats que es proposen als alumnes són de comprensió lectora i que costa trobar exercicis que fomentin l'esperit crític dels estudiants. És per això que proposa a les editorials un mínim d'un 20% de les activitats per posar en pràctica aquestes habilitats crítiques i també de compromís cívic.

♦ Indignació al sector editorial per la denúncia d'un sindicat que veu "adoctrinament" als llibres de text

Aquesta és la segona vegada que l'Observatori de Llibres de Text de l'ICIP fa l'anàlisi, basada en 7 llibres de ciències socials per a 3r d'ESO publicats en paper i en català.