Les altes capacitats es detecten en un 70% dels nens i un 30% de les nenes
Les altes capacitats es detecten en un 70% dels nens i un 30% de les nenes
Lleida

Només es detecten un 30% de les nenes amb altes capacitats

Segons els experts, això passa perquè el rol social de les dones les frena a l'hora de desenvolupar el seu talent

RedaccióActualitzat

Només es detecten un 30% de les altes capacitats en nenes petites. Segons els experts, el talent femení costa més d'identificar perquè les nenes sovint l'amaguen i les famílies i professors no hi posen prou atenció.

Així s'ha posat de manifest en una conferència, a la Universitat de Lleida, d'una de les principals expertes en la matèria, la doctora Luz Pérez, que ha abordat les altes capacitats des de la perspectiva de gènere.

Per Luz Pérez, catedràtica de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Complutense de Madrid i presidenta de la Societat Espanyola d'Estudis sobre la Superdotació, això passa per culpa de la "rèmora del rol social històric de les dones que les frena a l'hora de desenvolupar el seu talent".

"Històricament a les dones mai se'ls va permetre desenvolupar les seves capacitats. Hem avançat molt, però socialment encara queda una rèmora que continua present tot i que no ens n'adonem."

I una de les conseqüències d'aquest llast històric per al gènere femení és que tant a les famílies com a les escoles encara els costa més detectar talents o dotacions especials en nenes que en nens. Els percentatges són del 30% enfront del 70%, segons diversos estudis citats per Pérez.

"Sempre es detecten molts més nens que nenes amb altes capacitats i realment no hi ha cap raó neurològica ni d'intel·ligència que ho justifiqui", diu Pérez. I afegeix: "Això després es trasllada a l'edat adulta, amb moltes menys dones que ocupen càrrecs de responsabilitat."

Segons la doctora, els estudis que s'han fet demostren que tot plegat s'explica per un "substrat social que comença pràcticament des del naixement".

"Un problema principal del qual no som conscients són les expectatives socials, la gent no pensa d'entrada que una nena és un Premi Nobel, en canvi, ho pensa molt més fàcilment d'un nen, i a partir d'aquí es va construint la imatge que la dona és molt menys propensa a buscar un futur d'alt nivell."

Luz Pérez també afirma que l'educació femenina encara segueix sent diferent a la masculina i "les nenes adopten inconscientment un model de dona adaptada, sociable, que no és arriscada ni decidida, i aleshores ningú es fixa en elles, ni els professors ni els pares detecten que tenen altes capacitats".

Luz Pérez ha estat convidada a parlar sobre les altes capacitats des de la perspectiva de gènere per la Fundació d'Ajut a Nens i Joves amb Altes Capacitats (FANJAC) a Lleida.

L'entitat confirma per l'experiència de les famílies que les nenes amb dotacions o talents especials es detecten més tard, als 11 o 12 anys, i sovint ja tenen problemes d'ansietat perquè durant molt de temps han hagut de "reprimir" el seu potencial.

 

 

 

Anar al contingut