No tenim ni un euro

Llegeix "La postdata", de Xavier Bosch, director i presentador d'"Àgora".
No tenim ni un euro

No tenim ni un euro

Llegeix "La postdata", de Xavier Bosch, director i presentador d'"Àgora".
Ahir, a l'"Àgora", ens preguntàvem quin paisatge comercial quedarà a Catalunya després de la crisi. La veritat és que tenim més xifres de present que projeccions fidedignes de futur, perquè les 98.000 botigues de Catalunya pateixen del mateix: consumidors que s'han quedat amb pocs diners per comprar, bancs que no donen crèdit als botiguers i la competència de la venda per internet, que creix trimestre a trimestre. És a dir, si a mitjans dels 80 teníem 120.000 botigues i al començament de segle en teníem 108.000, ara, com dèiem, no arribem a les 100.000 i, per això, veiem tants rètols d'"Es traspassa" i "Es lloga".

Més xifres que ens demostren el que ja notàvem, que no tenim ni un duro: un 44% de la cistella de la compra ja és marca blanca. O bé que la despesa familiar s'ha reduït 129 euros d'un any per l'altre. O que l'estalvi familiar ha caigut un 44% el 2012 respecte al 2011.

Amb aquests tres indicis es fa molt difícil que el consumidor torni a entrar a comprar a les botigues, als botiguers els costa Déu i ajut pagar el lloguer, el proveïdor i els dependents, i, com un peix que es mossega la cua, el fabricant si no ven ha de tancar la fàbrica i despatxar els treballadors. D'aquest cercle viciós només se'n surt reactivant l'economia. En nom del tòtem de l'austeritat només s'entra a la dinàmica de la misèria centrifugada.