Montilla i Blanco acorden el traspàs de Rodalies per l'1 de gener del 2010

José Montilla i José Blanco han acordat el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. El govern català gestionarà el servei a partir de l'1 de gener del 2010. A més, segons ha avançat "Els matins de TV3", el govern espanyol ha garantit els diners pel traspàs. L'acord ha arribat després d'una reunió en què el president de la Generalitat havia posat poques expectatives i on s'han tractat altres qüestions relacionades amb les infraestructures. En aquest sentit, el ministre de Foment ha anunciat que el 16 de juny es posarà en funcionament la nova terminal 1 de l'aeroport del Prat i ha insistit que l'alta velocitat entre Barcelona i França serà una realitat el 2012.
Montilla i Blanco acorden el traspàs de Rodalies per l'1 de gener del 2010
Barcelona

Montilla i Blanco acorden el traspàs de Rodalies per l'1 de gener del 2010

José Montilla i José Blanco han acordat el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. El govern català gestionarà el servei a partir de l'1 de gener del 2010. A més, segons ha avançat "Els matins de TV3", el govern espanyol ha garantit els diners pel traspàs. L'acord ha arribat després d'una reunió en què el president de la Generalitat havia posat poques expectatives i on s'han tractat altres qüestions relacionades amb les infraestructures. En aquest sentit, el ministre de Foment ha anunciat que el 16 de juny es posarà en funcionament la nova terminal 1 de l'aeroport del Prat i ha insistit que l'alta velocitat entre Barcelona i França serà una realitat el 2012.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
L'acord pel traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya ha arribat aquest dijous al matí després de la reunió entre José Montilla i José Blanco, una trobada que tots dos han qualificat de cordial. A més de Montilla i Blanco, hi ha assistit el conseller Joaquim Nadal i el secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán.

L'entesa preveu que el govern català assumeixi les competències del servei a partir de l'1 de gener de 2010 a través d'un contracte programa d'un any. Durant aquest any, la gestió del servei serà mixta entre Estat, Generalitat i també Renfe operadora. I serà a finals de l'any que ve quan la Generalitat assumeixi les competències plenes de Rodalies, que inclouran la transferència del personal i el material de Renfe. Tant el president de la Generalitat com el ministre han remarcat que els treballadors conservaran en tot moment els seus drets.

Montilla ha destacat que el pacte no obliga a quedar-se Renfe de per vida com a operadora de viatgers, tenint en compte el procés de liberalització ferroviària que dicta Brussel·les. Fins i tot es planteja convertir Rodalies Renfe en una companyia catalana. La decisió s'haurà de prendre el 31 de desembre del 2010, ja sigui renovar el contracte amb Renfe, segregar-la en una empresa catalana o encarregar-lo a un operador privat. Abans d'aquesta data, els poders de la Generalitat serviran per decidir sobre les tarifes i organització -horaris i freqüències de pas- de les sis línies de Rodalies. 

Molt importants també són els diners que Foment ha de donar a la Generalitat perquè aquesta pugui gestionar Rodalies amb condicions. Això es negociarà en comissió bilateral la primera quinzena de juliol, tal com ja va avançar José Luis Rodríguez Zapatero.

L'acord polític pel traspàs de Rodalies arriba després de llargues negociacions entre l'executiu espanyol i el català i gairebé un any i mig després de la data en què Zapatero s'havia compromès a fer el traspàs, l'1 de gener de 2008.

La T-1, en funcionament al juny

A més de l'acord polític per al traspàs de Rodalies, el ministre de Foment ha fet altres anuncis en relació amb infraestructures, com ara la posada en funcionament el 16 de juny de la nova terminal 1 de l'aeroport del Prat. Blanco ha subratllat que aquesta nova infraestructura comportarà 3.000 llocs de treball nous. Blanco s'ha passejat per la T-1 a la tarda, després d'haver trepitjat al matí el Palau de la Generalitat i les obres de l'AVE a la Sagrera. 

Durant la compareixença, el ministre de Foment ha assegurat que l'Estat invertirà el 18,5 % del PIB català a Catalunya tal com marca l'Estatut. Blanco, però, no s'ha volgut pronunciar sobre la futura gestió de l'aeroport del Prat, una qüestió que, segons ha dit, queda ajornada per més endavant en un dia en què el protagonisme era per a les Rodalies. Precisament, la jornada ha inclòs a la tarda una reunió a la seu del PSC amb la cúpula del socialistes catalans, que han agraït al ministre els "avenços" i li han reclamat una "empenta" en els temes pendents, com ara el finançament. 

Impuls al corredor ferroviari del Mediterrani

José Blanco també s'ha compromès que el tram de l'alta velocitat entre Barcelona i França estigui enllestit l'any 2012 i s'ha marcat com a prioritat impulsar el corredor ferroviari del Mediterrani. Sense gaires detalls, diu que prioritzarà aquesta nova ruta que ha d'impulsar les exportacions i els negocis a Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia.

A banda, Blanco ha avançat que en els pròxims 15 dies el finançament de l'estació de la Sagrera de Barcelona quedarà tancat. També ha anunciat la pròxima licitació de l'estació intermodal de l'aeroport de Reus.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS