Mercabarna inaugura una exposició al Palau Robert que repassa l'evolució de l'alimentació catalana dels últims 50 anys

Mercabarna inaugura una exposició al Palau Robert que repassa l'evolució de l'alimentació catalana dels últims 50 anys

Mercabarna inaugura una exposició al Palau Robert que repassa l'evolució de l'alimentació catalana dels últims 50 anys

Pla mig d'una visitant observant una de les neveres de l'exposició '50 anys d'evolució de l'alimentació a Catalunya' al Palau Robert de Barcelona. 8 de maig del 2017. (Horitzontal).

Pla mig d'una visitant observant una de les neveres de l'exposició '50 anys d'evolució de l'alimentació a Catalunya' al Palau Robert de Barcelona. 8 de maig del 2017. (Horitzontal).

ACN Barcelona.-El consumidor desitja, cada cop més, productes saludables, naturals, fàcils de preparar i que li aportin plaer, segons mostra l'estudi 'Les quatre tendències actuals i futures de l'alimentació a Espanya' que ha presentat Mercabarna. La regidora de Comerç i Mercats de Barcelona, Montserrat Ballarín, ha apuntat que es percep una "valoració creixent" per les alternatives de proximitat i ecològiques, que milloren l'experiència de consum pel que fa a la qualitat i que, a la vegada, contribueixen a la millora de la sostenibilitat i potencien el comerç i els productes locals. Paral·lelament, Mercabarna ha inaugurat aquest dimarts al Palau Robert una exposició que repassa, a partir de 5 neveres plenes d'aliments, com ha evolucionat l'alimentació catalana durant els últims 50 anys. La mostra, basada en un estudi de la Fundació Alícia, estarà oberta al públic fins a l'11 de maig.

En el marc del 50è aniversari de Mercabarna, s'ha inaugurat l'exposició '50 de l'alimentació a Catalunya', que fa un recorregut a través de cinc frigorífics característics de cada dècada que reflecteixen com ha anat evolucionant l'alimentació de la societat catalana, especialment en relació al producte fresc, des dels anys 70 a l'actualitat, i que compta amb una sisena nevera que convida el públic a reflexionar sobre les tendències i reptes del futur.La mostra aborda aspectes com l'arribada de nous productes alimentaris a la vida diària dels catalans, l'evolució de la despesa en l'alimentació a les llars, com ha afectat la incorporació massiva de la dona al mercat de treball, la disminució del temps dedicat a cuinar a casa, la influència d'altres cultures alimentàries, o l'obertura a un mercat global, especialment en els darrers 20 anys, amb l'entrada a l'era de la informació.El director de la Fundació Alícia, Toni Massanés, ha destacat que l'exposició mostra que la seguretat alimentaria ha augmentat "d'una manera brutal" amb els anys, però que també recorda que "som el que mengem" i que cal no deixar de ser-ne conscients, ja que allò que triem en cada acte de consum "repercuteix" en l'entorn.Les quatre tendències actuals i futures de l'alimentacióPer a l'elaboració de l'estudi, l'Observatori de Tendències de Mercabarna va enquestar a més de mil persones d'entre 18 i 70 anys d'arreu de l'Estat i ho va complementar amb entrevistes a responsables d'empreses de comerç, distribució alimentari i empreses de càtering.Una de les quatre conclusions principals de l'estudi és que hi ha una "creixent" tendència a preocupar-se per la salut i el benestar personal, segons ha indicat Ballarín. Els nous ingredients vegetals, l'arribada del fenomen flexitarià i l'increment dels productes "sense" són els tres fenòmens més determinats d'aquesta tendència, així com una predilecció pels productes sense sucre o sense conservants, segons exposen els consumidors enquestats.D'altra banda, l'estudi mostra un increment per l'interès dels productes naturals, de proximitat o ecològics. Les persones es fixen cada vegada més en l'origen del producte fresc, valorant especialment que sigui de proximitat i de temporada, i en el benestar animal. L'informe exposa que un 59% dels enquestats consumeix fruita i verdura de km 0 amb certa freqüència i que gairebé el 80% es preocupa per les condicions de cria dels aliments d'origen animal que consumeix.La tercera conclusió que reflecteix l'estudi és l'augment pels productes fàcils de preparar. Les persones enquestades valoren "positivament" l'arribada al mercat de formats 'bipack', 'tripack' o formats monodosi, pel consum individual, o els envasos actius, que conserven els aliments en atmosferes controlades.