Mel Gibson torna a aixecar polèmica amb l'estrena d'"Apocalypto", un film que recrea el final de la cultura maia

Controvèrsia i risc tornen a caracteritzar l'última aventura de Mel Gibson com a director. Dues mil cinc-centes pantalles cinematogràfiques dels Estats Units han estrenat l'últim caprici fílmic de l'australià Mel Gibson. Es diu "Apocalypto" i recrea el final de la cultura maia, abans de l'arribada dels espanyols. Gibson torna a les històries èpiques, violentes, en llengües ancestrals i, com sempre, envoltades de polèmica. No l'ha volgut presentar a grans festivals, sinó en petites projeccions en comunitats indígenes dels Estats Units.
Mel Gibson torna a aixecar polèmica amb l'estrena d'"Apocalypto", un film que recrea el final de la cultura maia
Washington

Mel Gibson torna a aixecar polèmica amb l'estrena d'"Apocalypto", un film que recrea el final de la cultura maia

Controvèrsia i risc tornen a caracteritzar l'última aventura de Mel Gibson com a director. Dues mil cinc-centes pantalles cinematogràfiques dels Estats Units han estrenat l'últim caprici fílmic de l'australià Mel Gibson. Es diu "Apocalypto" i recrea el final de la cultura maia, abans de l'arribada dels espanyols. Gibson torna a les històries èpiques, violentes, en llengües ancestrals i, com sempre, envoltades de polèmica. No l'ha volgut presentar a grans festivals, sinó en petites projeccions en comunitats indígenes dels Estats Units.
Després de trenta anys actuant, Mel Gibson té molt clar que el que li ve de gust és dedicar-se a la direcció. I sempre mantenint el control absolut sobre els únics projectes que sembla que li criden l'atenció: els de gènere èpic. Primer va ser amb l'oscaritzada "Braveheart", després, amb la controvertida "La Passió de Crist", i ara, amb "Apocalypto". Una altra recreació històrica, aquest cop amb la cultura maia de protagonista, actors indígenes no professionals i rodada en un dialecte maia gairebé extingit.

Gibson aposta per fer versemblant aquesta aventura èpica sobre la decadència de l'imperi maia. D'aquí que el director hagi substituït el glamur dels festivals per preestrenes modestes en poblacions amb forta implantació indígena. El director assegura que vol copsar la seva reacció al film.

Però ja hi ha veus que acusen Gibson de tractar els indígenes com si fossin salvatges. I és que els rituals sagnants es mostren amb una hiperviolència que, com ja va passar a "La Passió", torna a ser motiu de discòrdia.

Com també va ser polèmica la seva recent detenció, conduint ebri, en actitud violenta i fent renecs antisemites. Tot i els seus excessos, Gibson ha aconseguit grans èxits de taquilla. Caldrà veure si a "Apocalypto" la controvèrsia també juga a favor seu.