"Masterclass" sobre La Marató de TV3 com a model d'èxit comunicatiu

La Fundació La Marató de TV3 i la UAB han organitzat avui una "masterclass" a la Facultat de Ciències de la Comunicació, en què s'ha parlat sobre els aspectes comunicatius que han fet de La Marató una referència internacional entre els programes solidaris. És la primera de les tres programades aquest curs acadèmic.
"Masterclass" sobre La Marató de TV3 com a model d'èxit comunicatiu

"Masterclass" sobre La Marató de TV3 com a model d'èxit comunicatiu

La Fundació La Marató de TV3 i la UAB han organitzat avui una "masterclass" a la Facultat de Ciències de la Comunicació, en què s'ha parlat sobre els aspectes comunicatius que han fet de La Marató una referència internacional entre els programes solidaris. És la primera de les tres programades aquest curs acadèmic.
Masterclass de La Marató de TV3 a la UAB

Masterclass de La Marató de TV3 a la UAB

Aquesta és la primera vegada que La Marató de TV3 entra en una aula universitària per explicar com funciona i com s'organitza per dins per tal d'aconseguir el seu doble objectiu final: sensibilitzar sobre les malalties que ens afecten i impulsar-ne la recerca biomèdica per aconseguir més anys i més qualitat de vida per a les persones que les tenen.

L'obertura de la "masterclass" ha anat a càrrec de la rectora de la UAB, Margarita Arboix, i de la degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació, María José Recoder. La rectora ha fet referència a la important tasca investigadora que es duu a terme a la UAB, i ha agraït que un programa de les dimensions de La Marató destini la seva recaptació a la investigació en malalties. La degana, per la seva banda, ha fet èmfasi en la importància de tenir uns mitjans públics de qualitat com TV3 que puguin dur a terme projectes tan beneficiosos per a la societat com La Marató. El professor Pedro Molina, del Grau de Periodisme, ha presentant l'acte.

A continuació, Lluís Bernabé, director de la Fundació La Marató de TV3 i Alumni UAB, ha explicat com La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio s'ha convertit en un referent internacional entre els programes solidaris i n'ha destacat el protagonisme social: "La Marató no és només un projecte de la CCMA, és de tots". També ha posat en relleu el compromís i la responsabilitat de La Marató amb la recerca biomèdica i ha reclamat més reconeixement per a la tasca dels investigadors.

Xavi Abad, director del programa "La Marató" 2017, ha parlat de l'evolució d'un espai de 15 hores en directe, des de la idea original fins a l'escaleta final. Abad ha presentat un nou videojoc adreçat al públic infantil que s'ha creat específicament per a La Marató de TV3 i ha convidat un dels alumnes assistents a jugar-hi des de l'escenari.

Després, Dani Reyes, director de Màrqueting de TV3, ha explicat els elements clau de les campanyes que duu a terme La Marató de TV3, essencials per cridar l'atenció de la ciutadania, conscienciar la societat i fer-la partícip. Reyes considera aquest projecte un patrimoni de Catalunya i ha subratllat la malaltia, la solidaritat i la investigació com els tres punts essencials: "La Marató fa difusió de la malaltia per recollir els fruits de la solidaritat i invertir-los en investigació de forma eficient per millorar els tractaments i salvar vides".

Per acabar, Helena Garcia Melero, periodista, presentadora de diverses edicions de La Marató de TV3 i Alumni UAB, ha compartit la seva experiència de presentar un programa tan singular i de llarg recorregut, des de fa tants anys. Ha destacat la part emocional dels testimonis que entrevista, que no la deixen indiferent, i de les persones que hi col·laboren solidàriament. "La Marató em dona una lliçó de vida a cada programa", ha dit.

Per oferir una visió des de l'altra banda de la càmera i del telèfon, Elisabeth Ortínez, pacient d'ictus, ha parlat sobre la implicació personal en La Marató, i ha agraït que existeixin programes com aquest.

La Marató des del punt de vista de la comunicació, la recerca i l'economia 

Aquesta "masterclass" s'engloba dins l'activitat de l'assignatura "Història de la comunicació" del Grau de Periodisme de la UAB i s'ha ofert a estudiants de primer curs d'aquests estudis. A més, l'activitat s'ha obert a tota la comunitat universitària.

La Fundació La Marató de TV3, juntament amb la UAB, oferiran aquest curs dues "masterclass" més a la comunitat universitària sobre aquest projecte solidari, que permet finançar la investigació en malalties, i que ha arribat a milers de persones, amb l'objectiu d'analitzar i donar a conèixer les claus de l'èxit d'aquesta telemarató als universitaris.

A la conferència sobre La Marató de TV3 a la Facultat d'Economia, s'exposarà el que ha suposat i generat a nivell econòmic aquest projecte solidari. A la Facultat de Biociències es parlarà sobre les claus del finançament per a les malalties escollides en cada edició de La Marató de TV3.

TV3 va ser la televisió pública pionera a l'Estat en la realització d'un telemarató, l'any 1992. Un projecte que, després de 25 anys, ha representat la mobilització ciutadana de 64.885 voluntaris a les seus telefòniques, un milió de persones que participen cada any en les 3.600 activitats populars que s'organitzen de manera espontània a tot el territori, inclús a fora, i 5.500 conferències de divulgació que coordina la Fundació als centres de secundària i cívics i biblioteques. 

Gràcies a La Marató de TV3 s'han finançat 794 projectes de recerca i s'hi han implicat 7.300 investigadors.