Barcelona

Mas ofereix a Montilla acordar el Pacte d'Infraestructures al marge d'ICV

El president de CiU, Artur Mas, ha ofert al president de la Generalitat, José Montilla, arribar a un acord bilateral sobre el Pacte Nacional d'Infraestructures, al marge d'ICV-EUiA, com va passar amb la llei catalana d'educació. Com que s'acosta el final de les negociacions amb el govern sobre el Pacte d'Infraestructures, que fins ara no han donat "fruits", Mas ha fet el seu "últim" oferiment per intentar sumar-se al document que serà objecte d'acord entre forces polítiques i institucions de la societat civil.

Actualitzat
Mas ha recordat que a l'inici de la legislatura CiU va prometre no pactar cap tema amb el govern català si els seus tres socis, PSC, ERC i ICV-EUiA, no es mantenien units, però va plantejar una excepció: la llei d'educació, sobre la qual va oferir a Montilla un acord bilateral per evitar que els ecosocialistes condicionessin els continguts d'una normativa de tanta importància.

Ara, Mas ha obert la porta a repetir la fórmula de la llei d'educació, que van signar CiU, PSC i ERC amb l'oposició d'ICV-EUiA, perquè els ecosocialistes tampoc puguin imposar el seu criteri en temes com el Quart Cinturó, dins del Pacte d'Infraestructures impulsat des de la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, que comanda Joaquim Nadal. Així ho plantejarà Mas a Montilla en el debat de política general que es farà al Parlament els últims dies d'aquest mes i al final del qual CiU probablement presentarà una proposta de resolució en aquest sentit.

El gran avantatge d'un acord entre les dues forces majoritàries al Parlament català, segons Mas, és que, encara que l'any que ve es produís un canvi de govern que situés CiU al capdavant de la Generalitat, no hi hauria cap gir de 180 graus en la política d'infraestructures. Seria, segons les seves pròpies paraules, un pacte "per a molts anys, governin uns o governin els altres".

A aquest pacte CiU-PSC, Mas no exclou que s'hi sumi també ERC, però no així ICV-EUiA, perquè els seus criteris ecologistes "hipotecarien el futur de Catalunya" ja que frenarien obres que el país necessita urgentment com un Quart Cinturó d'alta capacitat de trànsit. Mas ha subratllat que, perquè CiU hi doni suport, el pacte hauria de complir, a més del Quart Cinturó, altres condicions: garantir la unitat d'acció dels signants del pacte tant a Catalunya com a Madrid, millorar la competitivitat del transport ferroviari, exigir el traspàs no només de Rodalies sinó també de trens regionals a la Generalitat i preveure rescats de peatges.

Segons Mas, en tots aquests temes els socis del tripartit "es van neutralitzant" entre ells per les seves pròpies contradiccions, per això resulta vital, segons el seu parer, "salvar" les qüestions més importants amb un acord transversal entre el grup més rellevant del govern i el principal de l'oposició. Això no obstant, ha reconegut les escasses probabilitats de tancar un acord d'aquest calibre a aquestes altures de la negociació: "El fet més probable és que aquest oferiment no sigui atès", ha dit Mas, malgrat que el diputat de CiU al Parlament responsable de portar les negociacions amb el govern, Josep Rull, ha assegurat que la voluntat de CiU és "arribar a un acord, no obstaculitzar-lo". Mas ha recalcat que CiU "no signarà un pacte en el qual no cregui" i ha advertit al govern català que si CiU queda al marge del pacte, ja no podrà parlar-se de pacte "nacional".

A més, s'ha sorprès que ERC sí que estigui disposada a donar suport a un document que preveu, per exemple, una posició "tan feble de la Generalitat" en la gestió dels aeroports o que no reclama el traspàs dels trens regionals. D'altra banda, ha restat credibilitat a l'anunci del ministre de Foment, José Blanco, que ha garantit que el seu departament es va a gastar a Catalunya gairebé la totalitat dels 3.200 milions d'euros pressupostats: "No ens ho creiem", ha dit Mas.
Anar al contingut