Manresa abaratirà el preu de la zona blava i augmentarà gairebé un 80% el nombre de places

Manresa abaratirà el preu de la zona blava i augmentarà gairebé un 80% el nombre de places

Manresa abaratirà el preu de la zona blava i augmentarà gairebé un 80% el nombre de places

ACN Manresa.-L'Ajuntament de Manresa ha presentat una proposta per modificar la concessió de la zona blava amb l'objectiu d'abaratir el cost per a l'usuari. El projecte proposa una doble tarifa que suposaria una rebaixa de l'actual tarifa única d'entre 18 i 48 cèntims\/hora. A més, l'equip de govern també ha negociat amb l'empresa concessionària una rebaixa de l'ocupació garantida -el consistori ha de pagar encara que no s'omplin les places- per a les places antigues i eliminar aquesta garantia per a les 515 places que es proposa crear de nou. En aquest sentit, el consistori ha anunciat que la zona blava arribarà a més carrers per fomentar la rotació en àrees comercials o de la seva influència i també per millorar la mobilitat. Així doncs, es passarà de les 668 places actuals a un total de 1.183, gairebé un 80% més.

El govern municipal de l'Ajuntament de Manresa proposa diversos canvis en la concessió de la zona blava, que des de l'any 2005 és explotada per l'empresa EYSA. Les modificacions s'han negociat amb la concessionària i s'han presentat inicialment a representants de veïns, comerciants i als grups municipals. La proposta resta oberta a modificacions abans de ser presentada a aprovació al ple municipal.Els objectius principals dels canvis que es proposen són, segons fonts del govern municipal, abaratir la tarifa de la zona blava, que actualment és única i té un cost d'1,88 euros\/hora; millorar la gestió de la mobilitat; no allargar la concessió amb l'empresa que explota la zona blava, que finalitza el maig de 2023 (després de l'ampliació de 3 anys que es va fer en el mandat anterior); eliminar el cost que té per a l'Ajuntament haver de fer front a l'ocupació garantida del 55%; i també garantir la disciplina viària a les zones de càrrega i descàrrega i parades de bus urbà.Les mesures que es proposen són, en primer lloc, reduir el coeficient de l'ocupació garantida del 55% al 50% de les places antigues. Segons el consistori, aquesta ocupació garantida -des del 2005 només s'ha assolit en una ocasió- suposa que l'ajuntament hagi de finançar la diferència. En els últims cinc anys aquest cost ha superat els 200.000 euros. Aquesta reducció del coeficient representarà un estalvi directe en el pressupost municipal de l'entorn de 300.000 euros anuals. La segona mesura és l'ampliació del nombre de places de zona blava, de manera que es passarà de les 668 actuals a les 1.183 -un total de 515 noves places-, repartides per diferents zones de la ciutat. Segons informa el consistori, actualment Manresa té una ràtio de 9 places regulades per cada 1.000 habitants, una xifra que es troba per sota de ciutats com Vic -la ràtio és de 42-, Vilanova i la Geltrú (29), Granollers (16), Vilafranca (15) o Igualada (12). Amb l'ampliació de places, la ràtio passar a ser de 16.La tercera mesura és que les noves places vagin a risc i ventura de l'empresa concessionària i no tinguin cap condicionant de garantia d'ingressos. Per aquest motiu, l'Ajuntament no haurà de garantir una ocupació mínima. La quarta mesura és l'augment de vigilants a les zones blaves, que també s'encarregaran de garantir la disciplina viària a les zones de càrrega i descàrrega, parades de busos i espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda. Finalment, el consistori també proposta rebaixar globalment el cost d'aparcament en zona blava i establir una doble tarifa. Així, es passarà d'una tarifa única de 1,88 euros\/hora a dues tarifes: la primera d'1,70 euros\/hora a les zones més cèntriques i la segona d'1,50 euros \/hora a les zones més allunyades del centre. Concretament, del total de 1.183 places, es proposa establir el preu d'1,70 a 722 places, i el preu reduït d'1,50 a 461 places.