TGV

Madrid i París trenquen amb Euroferro, que havia de fer l'obra del TGV de Figueres a Perpinyà

Espanya i França han trencat les negociacions amb el consorci Euroferro, que havia de construir i explotar, en règim de concessió, les obres de 45 quilòmetres del tram internacional del TGV entre Figueres i Perpinyà. El Ministeri de Foment assegura que els plantejaments d'Euroferro, integrat pel grup espanyol Dragados i el francès Bouygues, són incompatibles amb les condicions de la concessió. Dragados atribueix aquesta ruptura al rebuig de les administracions a un seguit de garanties de finançament. Això retardarà l'entrada en funcionament d'aquest tram, que no es preveu que estigui enllestit abans del 2007. Des de l'Ajuntament de Barcelona, l'alcalde, Joan Clos, ha instat el govern central a pronunciar-se sobre el calendari d'aquest tram.

Actualitzat
Els governs d'Espanya i França han donat per acabades sense acord les negociacions que mantenien amb Euroferro, el consorci integrat per Dragados i Bouygues, per a l'adjudicació de la construcció i la posterior explotació en règim de concessió durant 50 anys de la línia ferroviària de gran velocitat (TGV) entre Figueres i Perpinyà. La interrupció de les negociacions respon a "la impossibilitat dels poders públics per acceptar els últims plantejaments del consorci, incompatibles amb els principis que regeixen la institució de concessió", segons ha informat el Ministeri de Foment. El consorci ha sol·licitat unes garanties mínimes sobre el volum de trànsit per assegurar la rendibilitat de la concessió, i també sobre els "eventuals riscos que pogués presentar l'obra". Per la seva part, Dragados ha atribuït la ruptura de la negociació al rebuig de les administracions espanyola i francesa a "una sèrie de garanties de finançament" que el consorci va plantejar. Per això, la comissió intergovernamental hispanofrancesa creada per seleccionar el concessionari del TGV Figueres-Perpinyà ha hagut de posar fi a la negociació i iniciar "amb caràcter immediat un nou procediment per adjudicar en el termini de temps més breu possible el contracte de concessió", pressupostat en 714 milions d'euros. Això retardarà l'entrada en funcionament d'aquest tram, que no serà abans del 2007. PUIG EXIGEIX A AZNAR QUE CONNECTAR EL TGV AMB FRANÇA SIGUI PRIORITARI El conseller d'Obres Públiques, Felip Puig, ha dit que la decisió de Madrid i París de trencar les negociacions amb la societat Euroferro és "preocupant", perquè aquesta connexió és fonamental per a Catalunya. Puig ha exigit al govern d'Aznar que aquest tram sigui una de les prioritats. D'altra banda, Puig ha dit que la Generalitat ha assumit des del primer moment la construcció de la llançadora que connecti amb l'aeroport del Prat. El conseller Puig ha demanat a l'Ajuntament que no distorsioni la bona marxa de les negociacions amb el govern estatal sobre l'estació del TGV al Prat i l'enllaç amb l'aeroport. CLOS VOL QUE L'ESTACIÓ DEL TGV DEL PRAT SIGUI INTERMODAL L'alcalde de Barcelona, Joan Clos, ha criticat el "preocupant retard del TGV", i ha demanat que hi hagi un pronunciament clar sobre quines són les relacions entre Madrid i França. L'alcalde ha instat també el govern central a pronunciar-se sobre el calendari d'aquest tram, i ha rebutjat el silenci del govern pel que fa al trajecte Barcelona¿França, un silenci, segons ha dit, que "no podem acceptar". D'altra banda, Clos ha afirmat que, un cop decidit que el tren de gran velocitat no entrarà a l'aeroport del Prat, és imprescindible que l'estació d'aquest municipi connecti amb una llançadora de tipus "people mover" i que es tracti, a més, d'una estació intermodal, per rebre-hi també combois de Rodalia i Intercity procedents de València. Segons Clos, el "people mover", un tipus de llançadora més simple que el tren convencional, no s'ha de limitar a connectar les terminals A i B de l'aeroport, sinó que "ha de tenir una tercera parada, que és l'estació de tren" del TGV, ja que no serà a l'aeroport. "Continua sent la nostra posició", ha dit, i hi ha afegit: "Qualsevol model que se separi massa d'aquest concepte no el comprendrem. Tampoc tenim una altra autoritat que la moral, ja que no tenim autoritat administrativa ni volem entorpir cap acord que pugui produir-se, ni volem entorpir cap calendari." No obstant això, Clos ha insistit: "Volem que quedi molt clara la nostra posició."
Anar al contingut