L'ús diari del cotxe particular genera dues tones de CO2 a l'any

Els embussos de cada matí s'han repetit avui, tot i que és el Dia Mundial sense Cotxes, una jornada de conscienciació que a Barcelona es va deixar d'organitzar l'any 2004. Coincidint amb aquesta jornada, el secretari general per a la Prevenció de la Contaminació i del Canvi Climàtic, Arturo Gonzalo Aizpiri, ha donat noves dades per a la reflexió. L'ús diari del cotxe particular genera dues tones de CO2 a l'any, de les que n'evitaríem 1,5 si utilitzéssim el transport públic.
L'ús diari del cotxe particular genera dues tones de CO2 a l'any
Dia Mundial sense Cotxes

L'ús diari del cotxe particular genera dues tones de CO2 a l'any

Els embussos de cada matí s'han repetit avui, tot i que és el Dia Mundial sense Cotxes, una jornada de conscienciació que a Barcelona es va deixar d'organitzar l'any 2004. Coincidint amb aquesta jornada, el secretari general per a la Prevenció de la Contaminació i del Canvi Climàtic, Arturo Gonzalo Aizpiri, ha donat noves dades per a la reflexió. L'ús diari del cotxe particular genera dues tones de CO2 a l'any, de les que n'evitaríem 1,5 si utilitzéssim el transport públic.
Actualitzat

Les emissions de CO2 provocades pel transport han crescut un 75,6% entre el 1990 i el 2004 i són el principal obstacle perquè Espanya compleixi el seu compromís amb el protocol de Kyoto. Al 1990, les emissions de CO2 generades pel transport representaven el 20% del total i el 2004, gairebé el 25%. La projecció per al període 2008-2012 és que arribin al 33%, però els experts alerten que si no s'introdueixen mesures arribaran al 108%.


El secretari general per a la Prevenció de la Contaminació i del Canvi Climàtic, Arturo Gonzalo Aizpiri, considera que corregir la trajectòria de les emissions per transport "és la pedra angular de la lluita contra el canvi climàtic i per la millora de la salut pública a les ciutats". I és que dels 66 milions de tones a l'any que emeten en excés entre el 2008 i el 2012, 56 milions correspondran al transport.


Pel que fa a l'informe 2006 de l'Observatori de la Mobilitat Metropolitana, Gonzalo Aizpiri ha destacat que el nombre de viatges per xarxa pública ha crescut un 17,8% a Barcelona, un 12,3% a València i un 6,2% a Madrid entre el 2002 i el 2004.


En total existeixen més de 4.000 quilòmetres de xarxa ferroviària en aquestes àrees i 50.000 de línies d'autobusos i s'ha aconseguit que més del 80% de la població de les àrees metropolitanes de Barcelona, Bilbao, Granada, Madrid, Pamplona i València tinguin una parada de transport públic a menys de 300 metres del seu domicili. Tot i això, entre el 2002 i el 2004 s'ha produït un descens del nombre de viatges per habitant, a causa sobretot de l'augment de la població, que creix a un ritme major del que augmenta la xarxa de transport públic.


La dispersió és un dels principals problemes per a la mobilitat urbana, segons l'informe, que constata que "no hi ha integració dels transport en la planificació de nous desenvolupaments de vivendes, centres comercials, hospitals o zones esportives".


Entre les solucions que es proposen destaca la creació d'una ciutat compacta que integri zones residencials i de treball i el reciclatge de ciutats per rehabilitar i utilitzar els forats.


Actualment, el vehicle privat ocupa el 60% de l'espai de les ciutats, però els experts consideren que només n'hauria d'ocupar el 25%. Així doncs, la recepta és "recuperar l'espai públic, aconseguir la proximitat del treball i la residència i dissenyar ciutats en què els serveis bàsics siguin accessibles espacial i econòmicament a tota la població".