Claquetes de les diferents pel·lícules de Kubrick a l'exposició del CCCB (EFE)
Claquetes de les diferents pel·lícules de Kubrick a l'exposició del CCCB (EFE)
Barcelona

L'univers de Kubrick, en una exposició al CCCB

La mostra arriba gairebé 20 anys després de la seva mort i en ple cinquantenari de "2001: Una odissea de l'espai"

Actualitzat

Un recorregut cronològic per la filmografia d'Stanley Kubrick a través de 600 suports, entre audiovisuals, guions, vestits originals o instal·lacions. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona reivindica d'aquesta manera el genial cineasta en una retrospectiva que repassa les seves pel·lícules.

D'entrada, el visitant es troba amb les claquetes de "2001", "La taronja mecànica", "Barry Lindon" o "El resplandor", la cadira del director i un panell multipantalla amb retrats de Kubrick.

I el recorregut va des dels seus inicis com a fotògraf, a la revista "Look", passant pels primers films de gènere negre.
 

 

Amb Kirk Douglas a "Camins de glòria" i "Espàrtac".
 

 

Obres controvertides, com "Lolita" o "La taronja mecànica".

Sàtires implacables sobre la Guerra Freda o vestits d'època a "Barry Lyndon".
 

 

O l'odissea de l'espai més visionària i enigmàtica, "2001: Una odissea de l'espai", amb la supercomputadora HAL 9000 inclosa.

 

 

La seva terrorífica "El resplandor", amb bessones, destrals i màquines d'escriure.

O el seu complex testament cinematogràfic. Diversitat de gèneres per tractar la violència, el desig i la mort.

I també els seus projectes no realitzats, com "Napoleó", una figura que l'obsessionava.


Al marge del pas de temps
 

L'exposició de Kubrick i la seva cinematografia ha estat produïda pel Deutsches Filmmuseum amb l'arxiu de Kubrick a Londres i la col·laboració de la filla de l'artista i diverses "majors" nord-americanes.

Per a Jordi Costa, comissari de l'exposició, la producció de Kubrick es manté totalment actual:

"El que mostra de l'exposició és que les seves pel·lícules se situen una mica al marge de l'erosió del temps i perduren."

Katrina Kubrick, filla del cinasta, humanitza el geni:

"Posava el mateix esforç a ser pare que en les seves pel·lícules. Quan les feia, quan cuidava els gats o ballava un vals amb la dona, tot ho feia amb una gran passió i compromís. Vam ser molt afortunats de tenir un home així a les nostres vides."  

I el seu cunyat i productor de cinema, Jan Harlan, remata les seves virtuts:

"Va ser un artista molt crític amb si mateix, li interessaven el fracàs humà i la vanitat."

La mostra s'ha pogut veure fins ara a Ciutat de Mèxic, Los Àngeles, Seül o París. A cada ciutat pren una mirada diferent i recull l'actitud "obsessiva" de Kubrick, gràcies a que ell mateix documentava cadascun dels passos en l'elaboració de les seves cintes i va conservar cada paper i cada nota, molts dels quals són presents a la mostra.

A Barcelona hi ha entrevistes inèdites a actors i directors col·laboradors de Kubrick i una instal·lació biogràfica de Manuel Huerga.

 

 

La mostra del CCCB es podrà visitar fins a finals de març.

I com a complement, la Filmoteca de Catalunya projecta fins al desembre una retrospectiva amb 10 pel·lícules d'Stanley Kubrick. 


 

ARXIVAT A:
CinemaArt
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut