Barcelona

L'OCDE aconsella que els alumnes d'ESO no facin més de 4 hores de deures a la setmana

Els experts consideren que l'escola no pot ser l'únic lloc d'aprenentatge i que el debat no hauria de ser quants deures, sinó quins deures

RedaccióActualitzat

El debat sobre les hores que els escolars passen fent deures a casa ha entrat en la precampanya electoral. Fins i tot un partit, Podem, proposa eliminar-los a Primària. Des de l'OCDE es considera que fer més de 4 hores de deures a la setmana per als estudiants d'ESO -a partir dels 12 o 13 anys, és ineficaç.

De fet, la mitjana dels països de l'OCDE és de gairebé 5 hores de deures a la setmana. A Espanya se'n fan més: 6 hores i mitja. I per sobre hi ha països com Itàlia, on els estudiants de Secundària dediquen gairebé 9 hores a la setmana a fer deures.

A l'altre extrem, Finlàndia, on no arriben a fer 3 hores. Paradoxalment, es dóna la circumstància que aquí, a més de tenir molts deures, els escolars són dels que més hores lectives tenen. I això no fa millorar la posició d'Espanya en l'informe PISA, elaborat per la mateixa OCDE.

El debat gira al voltant de la necessitat o no de fer deures, de si s'han de prohibir i quin tipus de feines s'han d'encarregar. Segons el professor d'Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC, Guillermo Bautista, "és important deixar el full de multiplicacions, de divisions. Es podrien demanar altres tipus de tasques que no creïn tanta angoixa... que els mateixos pares no saben com fer-les i com ajudar-los."

Els alumnes de l'Institut de Cornellà de Llobregat habitualment no tenen deures. Ho explica el seu director, Eduard Cirera: "De deures memorístics en posem pocs. Fem pocs exàmens també. Creiem que no podem ensenyar com ens van ensenyar a nosaltres... sinó que hem d'ensenyar l'alumne a saber interpretar la informació, a saber-la analitzar, a saber després transmetre-la, a saber moure's en el món en què vivim. No té sentit que posem uns deures tradicionals."

Alguns experts remarquen la importància de tenir l'hàbit d'aprenentatge més enllà de l'horari escolar. El mestre Gregorio Luri assenyala: "El temps que passen els nens a l'escola al llarg de l'any no arriba al 15%. Vol dir això que quan no estan a l'escola ens podem permetre vacances intel·lectuals? Només a l'escola hem de fer esforços intel·lectuals i fora podem prescindir de la intel·ligència?" Però el professor Guillermo Bautista avisa: "El que realment no s'ha fet dins l'horari escolar, no podem esperar que es faci després una o dues hores a casa."

On hi ha coincidència entre els docents és que l'aplicació de deures o la seva prohibició no s'ha de regular per llei. Cada centre i cada professional ha de prendre la decisió que consideri oportuna.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut