Llum verda al primer AVE privat, que unirà Madrid i Montpeller amb parada a Barcelona

L'operador és una empresa filial d'Air Nostrum que oferirà preus més econòmics i més rapidesa
Llum verda al primer AVE privat, que unirà Madrid i Montpeller amb parada a Barcelona
Madrid

Llum verda al primer AVE privat, que unirà Madrid i Montpeller amb parada a Barcelona

L'operador és una empresa filial d'Air Nostrum que oferirà preus més econòmics i més rapidesa
Redacció Actualitzat
L'AVE tindrà un rival a la línia entre Madrid i el sud de França (Pixabay)

L'AVE tindrà un rival a la línia entre Madrid i el sud de França (Pixabay)

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat el primer servei de tren d'alta velocitat privat que operarà a Espanya i que competirà amb Renfe.

Es tracta d'un servei promogut per Ilsa, una firma controlada per Air Nostrum, i que ha estat autoritzat perquè es tracta d'una connexió internacional, tot i que farà parades en territori espanyol. A la pràctica, suposa que podrà oferir viatges entre Madrid i Barcelona, un dels corredors amb més trànsit de viatgers.

Segons la CNMC, l'oferta compleix els requisits per ser considerat com a trànsit internacional, l'únic transport ferroviari de passatgers que actualment està liberalitzat. No és fins d'aquí dos anys, el 2020, que es produirà l'obertura a la competència del trànsit nacional.

L'organisme regular no troba cap inconvenient al fet que la línia tinguis parades en ciutats com Barcelona o Saragossa, sempre que compleixi amb una determinada proporció de passatgers internacionals.

La Comissió assegura que ha constatat que almenys el 30% dels viatgers de l'AVE Madrid-Montpeller d'Air Nostrum faran el trajecte entre els dos països, i que almenys el 20% del recorregut és fora d'Espanya, com estableixen les directives europees per considerar-ho un trànsit internacional.

Trajecte més curt i barat

La CNMC conclou que el servei tindrà "efectes positius" en els usuaris perquè "triplicarà les freqüències actuals" entre Madrid i Montpeller i les elevarà "un 50%" des de Barcelona.

També creu que es reduirà el temps total del viatge, perquè els trajectes que proposa Ilsa són un 10% més curts que els de Renfe, i que els preus també seran més barats.

Per posar en marxa aquest AVE privat, encara falta l'autorització de l'organisme regulador perquè l'empresa pugui llogar els trens AVE més antics de Renfe, els de la línia Madrid-Sevilla.


Encara no hi ha data per a la posada en marxa del servei, ni ha transcendit el nom comercial que tindrà.

La companyia alemanya Deutsche Bahn també ha sol·licitat, a través de la seva filial Arriva, poder operar un trajecte internacional amb parades a l'Estat. En aquest cas, la línia entre la Corunya i Porto, que l'empresa alemanya assumirà a mitjans de l'any que ve.

TEMES:
Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS