Llum verda a la modificació de la llei de carreteres que preveu l'anomenat "peatge a l'ombra"

El ple del Parlament ha aprovat la modificació de la llei de carreteres, que té l'objectiu de facilitar la tramitació dels projectes constructius, regular la incorporació del sector privat i preveu l'anomenat "peatge a l'ombra". La normativa s'ha aprovat amb els vots favorables de tots els partits, tret de CiU, que s'hi ha abstingut.
Llum verda a la modificació de la llei de carreteres que preveu l'anomenat "peatge a l'ombra"
Parlament de Catalunya

Llum verda a la modificació de la llei de carreteres que preveu l'anomenat "peatge a l'ombra"

El ple del Parlament ha aprovat la modificació de la llei de carreteres, que té l'objectiu de facilitar la tramitació dels projectes constructius, regular la incorporació del sector privat i preveu l'anomenat "peatge a l'ombra". La normativa s'ha aprovat amb els vots favorables de tots els partits, tret de CiU, que s'hi ha abstingut.
Amb l'única abstenció de CiU, el ple del Parlament ha aprovat la modificació de la llei de carreteres de 1993, que té com a finalitat articular la intervenció dels agents privats en el finançament de la construcció i explotació de les infraestructures viàries, en el context de la modalitat del contracte de concessió d'obra pública.

La normativa obre la porta a l'anomenat "peatge a l'ombra", que consisteix que la iniciativa privada financi una part de l'obra pública a canvi del pagament d'un cànon per part de l'administració en funció del trànsit que registri la via durant el període de concessió de la infraestructura. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha explicat que, amb aquest sistema, "les carreteres són gratuïtes i el govern les va pagant anualment d'acord amb un règim de peatge implícit que s'incorpora en el pressupost de la Generalitat".

Nadal ha afegit que amb la modificació de la llei de carreteres es possibilitarà el desplegament del Pla d'Autovies, que s'iniciarà aquest any amb la licitació dels eixos Maçanet-Platja d'Aro i Reus-Alcover.

A més, el conseller ha explicat que el pacte per a la competitivitat de l'economia catalana estableix que s'han de fer 500 quilòmetres d'autovia lliures de peatge a Catalunya en els pròxims anys i, d'aquests, 300 els farà el govern de la Generalitat. La construcció d'aquests 300 quilòmetres, ha dit, "es vol abordar amb les possibilitats que atorga aquesta llei per fer-ho en règim de concessió en el sistema de peatge a l'ombra".

D'altra banda, Nadal ha explicat que un altre dels objectius de la modificació de la llei de carreteres és fer possible que els ajuntaments puguin fer obres per compte de la Generalitat en aquells punts del seu terme municipal on conflueixen obres municipals i infraestructures de titularitat del govern de la Generalitat, a través de convenis.