Lluís Pasqual, Portaceli i Sanchis Sinisterra obren la cartellera del 2012

Els teatres de Barcelona obren el 2012 amb les propostes d'alguns dels directors més reconeguts del nostre entorn, com Lluís Pasqual, Carme Portaceli, José Sanchis Sinisterra i Oriol Broggi, que reflexionen des de diferents punts de vista sobre la crisi actual.
Lluís Pasqual, Portaceli i Sanchis Sinisterra obren la cartellera del 2012
Barcelona

Lluís Pasqual, Portaceli i Sanchis Sinisterra obren la cartellera del 2012

Els teatres de Barcelona obren el 2012 amb les propostes d'alguns dels directors més reconeguts del nostre entorn, com Lluís Pasqual, Carme Portaceli, José Sanchis Sinisterra i Oriol Broggi, que reflexionen des de diferents punts de vista sobre la crisi actual.
Redacció Actualitzat
El logotip del Teatre Nacional de Catalunya

El logotip del Teatre Nacional de Catalunya

El Teatre Lliure comença l'any amb una obra dirigida pel seu nou director, Lluís Pasqual. A partir d'un text de Peter Hanke, "Quit", tracta els mecanismes del capitalisme i resulta profètica.

Pasqual ha dit que "cal tornar a donar una mirada a les coses que ens envolten". I ha afegit que dins de la programació de Lliue hi ha tots "els temes del 15-M".

Un altre tema molt actual, el fanatisme religiós, és la base de l'argument d'"Incendis", l'obra que Oriol Broggi estrenarà al Romea al febrer, quan tanqui el seu període de representacions de l'aclamada "Qui té por de Virginia Wolf?".

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) també opta per tractar temes tan actuals com la recessió o la immigració, però a través dels clàssics.

Aquest és cas d'"Els baixos fons", de Màxim Gorki, que s'estrenarà el 19 de gener a la Sala Petita del TNC i que en l'adaptació dels dramaturgs Albert Tola i Carme Portaceli s'ha situat l'acció al moment actual. L'obra original està ambientada als barris marginals d'una gran ciutat russa que reben centenars d'immigrants procedents de les zones rurals durant l'època tsarista. La versió que oferirà el TNC està situada en un espai actual afectat per la crisi i l'emigració.

En la mateixa línia, la Sala Gran del TNC estrenarà l'1 de febrer una posada en escena d'"El mercader de Venècia", que se situa, sense complexos, en un context de recessió econòmica. Aquesta obra de Shakespeare narra com l'amor triomfa sobre la cobdícia, però també "com aquesta última provoca la crisi que dibuixa el marc en què es mouen els personatges", segons el TNC.

José Sanchis Sinisterra també ha decidit adaptar un autor clàssic, encara que més contemporani, com és el cas de Cortázar, de qui ha seleccionat dos relats: "Torito" i "Graffiti". Les dues obres donen testimoni d'un combat perdut i transmeten un sentiment tan actual com és el fracàs i la necessitat de comunicar-ho. El format de l'obra està adaptat a la situació actual, ja que es tracta d'un muntatge de baix pressupost fet amb 3 actors i una escenografia senzilla.

Joan Font, el director de Comediants, una companyia especialitzada en format gran que ja ha anunciat la seva intenció de reinventar-se, ha explicat que "la crisi obliga a fer coses més petites perquè les produccions grans tenen moltes dificultats per sortir de gira".

Una altra recepta que funciona en temps de crisi són les reposicions de comèdies d'èxit, com és el cas de "Políticament Incorrecte", de Paco Mir, que el pròxim 11 de gener torna al Teatre Condal.

Reflexionar sobre la crisi o evadir-se dels problemes quotidians són les dues opcions que ofereix la cartellera catalana del 2012, que ha aconseguit superar el sotrac del 2011.