Llibreters i editors denuncien regals a professors i centres per influir en la compra de llibres de text

El Gremi de Llibreters de Catalunya i l'Associació Nacional d'Editors de Llibres d'Ensenyament (Anele) han detectat que algunes editorials fan regals a professors i centres educatius a canvi que aquests escullin els seus llibres de text
Llibreters i editors denuncien regals a professors i centres per influir en la compra de llibres de text
Barcelona

Llibreters i editors denuncien regals a professors i centres per influir en la compra de llibres de text

El Gremi de Llibreters de Catalunya i l'Associació Nacional d'Editors de Llibres d'Ensenyament (Anele) han detectat que algunes editorials fan regals a professors i centres educatius a canvi que aquests escullin els seus llibres de text
Redacció
Els llibreters han perdut bona part de la venda de llibres de text.

Els llibreters han perdut bona part de la venda de llibres de text.

El Gremi de Llibreters de Catalunya i l'Associació Nacional d'Editors de Llibres d'Ensenyament (Anele) han detectat que algunes editorials fan regals de tota mena d'articles a professors i centres educatius a canvi que aquests escullin els seus llibres de text.

A començaments de juliol, les dues entitats, la Generalitat i federacions d'AMPAs es van reunir per abordar les irregularitats en la venda directa de llibres de text en els centres educatius. Fruit d'aquesta reunió, va sortir un document adjunt, al qual ha tingut accés Europa Press, en què editors i llibreters alerten d'aquestes pràctiques il·legals, que intenten combatre amb el codi ètic d'Anele.

Pràctiques comercials com regals i descomptes per condicionar l'elecció de l'editorial s'han generalitzat des del canvi legislatiu del 2007 i de la irrupció de la crisi i l'extensió dels programes de reutilització de llibres.

La nova llei -a diferència de l'anterior, que donava la mateixa consideració a tots els llibres- els ha dividit en dos tipus: els d'educació obligatòria (primària i secundària), amb un preu lliure, i la resta (infantil, batxillerat i lectures obligatòries), amb un preu únic. Amb el canvi, cada vegada està més generalitzada la pràctica de compres globals atenent suposats avantatges comercials, que en alguns casos estan al marge de la legalitat.

Aquesta política d'anys de descomptes i de regals ha portat les empreses editorials al límit de la resistència, ja que ha acabat repercutint en la pèrdua del benefici comercial i en vuit anys el llibre de text s'ha encarit gairebé un 40%.

Fonts d'Ensenyament han manifestat que no els consta que s'ofereixin regals per influir en la compra de llibres, tot i que sí que les editorials donen "packs" de llibres a alumnes amb necessitats econòmiques.

Aquesta situació afecta negativament els llibreters, que han perdut bona part de la venda del llibre de text; els editors, ja que la competència deslleial entre ells ha arribat a uns extrems que comporta el risc de fallida, i fins i tot els autors.