Lleida va ser la demarcació amb menys víctimes mortals per accidents de trànsit el 2016, amb un total de 33

ACN Lleida.-Un total de 33 persones van perdre la vida durant el 2016 a les carreteres lleidatanes com a conseqüència d'accidents de trànsit, en relació amb les 44 comptabilitzades l'any anterior. D'aquesta manera, Lleida va ser la demarcació amb menys accidents mortals del conjunt de Catalunya, on se'n van registrar un total de 231. La majoria dels sinistres mortals a les comarques lleidatanes, 28 en concret, van tenir lloc en vies interurbanes, mentre la resta (5) van ser en zones urbanes. La majoria d'accidents mortals van tenir lloc durant la tarda i entre dilluns i dijous. L'A-2 i la C-26 van ser les vies on més accidents amb víctimes mortals hi va haver, amb 4 cadascuna, i el Segrià la comarca que va registrar una major mortalitat (12). Cal remarcar, però, que Lleida va ser l'única demarcació del país on no es va registrar la mort de cap ciclista durant el 2016. Les distraccions i infringir la normativa de trànsit van ser els principals motius de l'accidentabilitat, segons el SCT. Altrament, els Mossos d'Esquadra han posat de relleu l'increment "espectacular" dels accidents de trànsit amb la implicació d'animals, sobretot senglars i cabirols, tot i que en la majoria dels casos només van ocasionar danys materials o ferits lleus.

Durant el 2016 es van registrar a les carreteres lleidatanes un total de 33 accidents mortals de trànsit, entre zones interurbanes i urbanes, que van deixar també 33 víctimes mortals, del total de 231 morts que hi va haver en el conjunt de Catalunya en 202 sinistres de trànsit amb víctimes mortals. D'aquesta manera, la de Lleida va ser l'única demarcació catalana on no es va donar cap accident mortal amb més d'una víctima mortal, de la mateixa manera que tampoc es va comptabilitzar la mort de cap ciclista. Per contra es van mantenir els motoristes morts (7) en relació amb el 2015, segons les dades que ha donat a conèixer aquest dimarts la directora del SCT, Eugenia Doménech. Així mateix, durant l'any passat hi va haver 189 ferits greus en accidents de transit a la demarcació de Lleida, un -12,09% menys que l'any anterior. Al 2015 van ser 39 els accidents mortals tot i que les víctimes es van enfilar a 44, mentre els ferits greus van arribar als 215. La majoria d'accidents mortals de trànsit a les comarques lleidatanes van tenir lloc en vies interurbanes, 28 en total, que van deixar les mateixes víctimes, mentre la resta (5) van ser en zones urbanes. Principalment, els accidents mortals es van donar durant la franja horària de la tarda i entre dilluns i dijous. En les vies interurbanes, destaca la reducció de més del 50% de les víctimes mortals en les franges d'edat que van de 15 a 24 anys, de 45 a 54 anys i de més de 74. Per contra, el major número de víctimes mortals en zones interurbanes es va donar entre els 25 i 34 anys i entre els 55 i 64 anys, amb 6 víctimes mortals en cada cas. Cal remarcar que dels 28 morts en vies interurbanes de Lleida, 8 van ser en accidents amb un sol vehicle.Un 28,4% de la sinistralitat de trànsit en vies interurbanes va tenir a veure amb les distraccions, sobretot per la utilització de dispositius electrònics, tot i que va ser menor que al 2015 (31,4%). Malgrat aquesta disminució, Doménech ha reiterat la necessitat de seguir posant atenció en aquest factor. Amb un pes similar a les distraccions es troba la infracció comesa pel conductor, ciclista o vianant, mentre la conducció sota els efectes d'alcohol i drogues continua sent també un dels factors destacats, amb un 5% de positius en els controls preventius efectuats. L'A-2 i la C-26, amb 4 cadascuna, van ser les carreteres lleidatanes que més víctimes mortals van registrar el 2016, seguides per la C-14 (3) i l'L-310 (2), mentre l'N-240 no figura entre les deu vies amb un major índex de sinistralitat (víctimes mortals i ferits greus). El Segrià va ser la comarca amb més víctimes mortals en vies interurbanes, amb 9 de les 28 totals. Per contra, la Cerdanya i els dos Pallars no en van registrar cap. En el cas de les vies urbanes, es van registrar 5 morts a la demarcació de Lleida, una menys que al 2015. En concret, 4 van ser vianants que van resultar atropellats, mentre l'altre va ser un motorista. Així mateix, més de la meitat de les víctimes mortals en zones urbanes tenien 55 anys o més. El dissabte va ser el dia de la setmana amb més accidents mortals, i entre dilluns i dijous es van concentrar el 60% de les víctimes mortals i ferits greus. Destaca la reducció de la mortalitat durant les hores del matí i un increment en la franja de tarda. També el Segrià encapçala la mortalitat (3) i lesivitat en vies urbanes lleidatanes. Per contra, l'Alt Urgell i l'Urgell no van registrar cap víctima mortal a l'interior dels municipis. Increment "espectacular" dels accidents de trànsit amb animals implicatsEls Mossos d'Esquadra han destacat l'increment "espectacular" a la demarcació dels accidents de trànsit en què hi ha hagut algun animal implicat, sobretot senglars i cabirols, molts dels quals coincidint amb l'època de sega del panís. Durant el 2016, es van comptabilitzar a Ponent 480 accidents amb senglars, un 23,4% del total, tot i que en la majoria dels casos només es van produir danys materials o ferits lleus i, en cap cas, van ocasionar cap víctima mortal. L'any 2015 es van comptabilitzar 320 accidents amb seglars a les comarques de Ponent, lluny dels 150 del 2010. Els accidents de trànsit amb la presència de cabirols van ser 30, respecte als 20 del 2015. Pel que fa a les comarques del Pirineu, durant l'any passat es van registrar 250 accidents de trànsit amb algun animal implicat -senglars i cabirols, majoritàriament-, un 300% més que l'any 2010 (57). El cap de l'Àrea Regional de Trànsit dels Mossos a Ponent, Jordi Batista, ha atribuït aquest important increment a un augment de la població d'aquestes espècies cinegètiques que s'ha donat en els darrers anys. Sobre aquesta qüestió, la directora del SCT ha recordat el Pla interdepartamental posat en marxa per Agricultura amb la col·laboració d'altres conselleries, que preveu actuacions en diferents àmbits, un dels quals treballar per reduir la sinistralitat a les carreteres per la presència d'aquestes espècies animals. De totes maneres, els Mossos demanen que els conductors tinguin en compte els trams de carreteres on està senyalitzada la presència d'animals.

Anar al contingut