L'informe tècnic de l'accident de Germanwings recomana poder trencar el secret mèdic

Els experts coincideixen que Lubitz tenia símptomes de depressió psicòtica unes setmanes abans de l'accident
L'informe tècnic de l'accident de Germanwings recomana poder trencar el secret mèdic
París

L'informe tècnic de l'accident de Germanwings recomana poder trencar el secret mèdic

Els experts coincideixen que Lubitz tenia símptomes de depressió psicòtica unes setmanes abans de l'accident
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Andreas Lubitz estava malalt i va estavellar deliberadament l'avió de Germanwings. Aquestes són les principals conclusions de l'informe tècnic de l'Oficina d'Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l'Aviació Civil de França (BEA).

La BEA ha fet públic l'informe un any després de l'accident. Els experts proposen que hi hagi més control mèdic sobre els pilots i els copilots i posen en dubte el secret mèdic. Rémi Jouty, director de l'Oficina d'Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l'Aviació Civil de França:

"Hem pogut identificar dues mancances: primer el procés d'autodeclaració en cas de disminució d'aptitud mèdica, entre dues avaluacions mèdiques no es va produir. Segon, diferents metges privats tenien la informació que estava malalt i alguns sabien que treballava com a pilot. En canvi aquesta informació no va arribar a les autoritat aeronàutiques ni a l'empresa Germanwings"

Els tècnics recomanen establir un equilibri entre la privadesa de l'historial mèdic i la protecció de la seguretat pública. Proposa buscar fórmules per garantir als metges que informessin de casos com el de Lubitz que no tindrien persecució de la justícia. Els tècnics posen d'exemple països com el Canadà i Israel on ja s'aplica aquesta mesura.

"Cal redefinir regles perquè els prestataris de la sanitat informin quan un pacient pot afectar la seguretat pública. No es tracta de fer desaparèixer el secret mèdic"

L'informe també demana que es faci un seguiment als pilots i copilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics.

A més, creuen que és important que es treballi per eliminar l'estigma associat a la malaltia mental i les conseqüències socio-econòmiques que pot tenir per alguns pilots. L'objectiu és que el treballador no amagui el seu estat de salut:

"Les companyies han de preveure mesures per mitigar els riscos socio-econòmics associats a la pèrdua de la llicència d'un dels pilots per raons mèdiques"

Símptomes de depressió psicòtica

L'informe també confirma el que ja se sabia: Andreas Lubitz va ser el responsable de l'accident. Han explicat que el copilot va activar el pilot automàtic per iniciar el descens i estavellar l'avió. A més, asseguren que estava conscient i que va augmentar la velocitat quan la resta de la tripulació va intentar accedir a la cabina.

Per què ho va fer? Els experts coincideixen que Lubitz tenia símptomes de depressió psicòtica des de desembre de 2014. Aquest trastorn fa que els que el pateixen tinguin sovint idees delirants.

Un dels metges consultats durant la investigació assegura que va recomanar a Lubitz que calia tractar-lo en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de l'accident.

Els fiscals han trobat proves que Lubitz, que també patia problemes de visió i temia perdre la feina, havia investigat mètodes de suïcidi i havia ocultat la malaltia als seus superiors.

El dia de l'accident, el copilot estava de baixa per malaltia. Feia temps que es prenia antidepressius i somnífers i havia consultat diversos metges, però cap va avisar a les autoritats ni a l'empresa.

Decepció entre els familiars

Aquest dissabte, els familiars de les víctimes ja van poder conèixer els primers resultats dels investigadors. La sensació va ser de decepció. Lamenten que no aporta més informació de la que ja sabien. Les famílies volen que s'investigui si hi va haver negligència, per part de qui i com va poder passar.

Tot i això, l'associació espanyola d'afectats pel vol GWI 9525 als Alps recull els resultats de l'informe i demanen que es canviïn els protocols mèdics per evitar nous accidents.

Un any de l'horror

El 24 de març farà un any que el vol de Germanwings va sortir de l'aeroport del Prat amb destinació a Düsseldorf i va acabar tràgicament el trajecte als Alps francesos.

No hi va haver supervivents. 150 morts, la majoria alemanys i catalans. Moltes de les víctimes d'aquí eren directius d'empreses que anaven a una fira d'alimentació a Colònia. Entre les víctimes alemanyes, hi havia 16 alumnes i dues professores d'un institut de Düsseldorf que havien vingut a passar uns dies a Llinars del Vallès. Un intercanvi que, per cert, s'ha repetit aquest any.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS