Limitadors de velocitat i detectors de somnolència, obligatoris als cotxes nous el 2022

El Parlament Europeu aprova una directiva amb millores tecnològiques per augmentar la seguretat i reduir les morts a la carretera

RedaccióActualitzat

D'aquí tres anys, els cotxes nous hauran d'incorporar limitadors de velocitat, caixes negres i detectors de somnolència del conductor i de canvi involuntari de carril. Són alguns dels dispositius de seguretat que aquest migdia ha aprovat el Parlament Europeu, que ha votat a favor d'una directiva que obligarà els fabricants de cotxes a incorporar-los a partir del 2022.

L'objectiu és reduir les morts a la carretera. Segons alguns estudis, només amb l'assistent intel·ligent de velocitat (conegut com ISA, per les sigles en anglès) es calcula que s'evitaran 400 morts a Espanya.

L'ISA llegeix els senyals de trànsit i avisa de la velocitat permesa. No és -almenys ara per ara- un dispositiu que limiti automàticament la velocitat del cotxe: dependrà del conductor fer-ne cas o no.

Tot i així, però, es calcula que només amb aquest dispositiu es podrien evitar el 20% dels accidents mortals. 

 

 

També destaca la preinstal·lació per incorporar un alcoholímetre que, si el conductor dona positiu, bloquejarà el vehicle, que no s'engegarà. L'alcoholímetre només serà obligatori per als infractors reincidents en delictes per conduir sota els efectes de l'alcohol.

Els cotxes també incorporaran millores tecnològiques que ara ja existeixen, però no són obligatòries, com sensors que detecten d'angles mortsfrenen el vehicle si algú es creua per davant i avisen si la persona al volant es distreu i canvia involuntàriament de carril.

La DGT creu que amb aquests sistemes d'ajuda a la conducció el risc d'accident de trànsit i les seves conseqüències baixaran gairebé un 60 per cent.

Els cotxes nous hauran d'incorporar tots aquests sistemes de seguretat a partir del maig del 2022, quan surtin de fàbrica.

La resta de cotxes tindran dos anys més per adaptar-se: el 2024, tots els vehicles que circulin per les carreteres europees hauran d'incorporar els nous sistemes de seguretat.

A tota la Unió Europea, els experts calculen que s'estalviaran 25.000 morts en 15 anys.

 

 

Ara bé, com remarca Alberto Sanfeliu, director científic de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el control del vehicle continuarà en mans de la persona al volant.

"La gent ha de saber que encara té el control i ha de reaccionar en pocs segons. La gent ha d'acostumar-se a utilitzar un cotxe d'aquest tipus. No pot dir: "Tinc un cotxe autònom, no fa falta que miri, no fa falta que reaccioni, ja reaccionarà el cotxe". Probablement, en la majoria de circumstàncies, reaccionarà bé, però hi haurà casos que no."


Aquestes mesures, de fet, són un primer pas abans de l'arribada del cotxe completament autònom, que ajudarà a baixar encara més la sinistralitat.


Tot, a les caixes negres

A partir del 2022, a més, en qualsevol cas, tots els moviments i les dades sobre la circulació del vehicle quedaran registrats a les caixes negres, que també seran obligatòries. Això facilitarà, de ben segur, els atestats policials i l'anàlisi sobre les causes dels accidents de trànsit, com explica Òscar Llatje, coordinador de Mobilitat i seguretat viària del Servei Català de Trànsit:

"Poden saber, fins i tot, si he parlat per telèfon just abans d'un accident. Tota aquesta informació pot ser utilitzada per millorar el nostre coneixement dels accidents amb una informació que no hem tingut mai a la vida a l'hora d'investigar els accidents, que s'investiguen sempre 'a posteriori'. A partir d'ara els començarem a investigar 'a priori': abans que hagin passat tindrem les dades de com s'ha desenvolupat allò."

ARXIVAT A:
MobilitatTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut