Barcelona

L'exsubdirector de projectes admet "laxitud" amb els terminis del projecte del Carmel

L'exsubdirector general de planificació i projectes de GISA, Marc Garcia López, ha obert la comissió d'investigació del Carmel i ha reconegut que va haver-hi "certa laxitud" en els terminis de tramitació dels projectes a la Direcció General de Ports i Transports. No obstant, Garcia López ha defensat tant el mètode de construcció austríac com la decisió de col·locar el túnel de maniobres al Carmel, enlloc d'Horta o la Vall d'Hebron.

Actualitzat
La comissió parlamentària que investiga les causes de l'esfondrament del Carmel ha escoltat la compareixença de Marc Garcia, l'antic subdirector de planificació i projectes, que ha hagut de respondre a una bateria de preguntes sobre el seguiment de l'obra per part de GISA. Així, Marc Garcia ha admès que hi va haver certa "laxitud" en els terminis de tramitació dels projectes a la Direcció General de Ports i Transports. Així, ha remarcat que els terminis de tramitació del projecte modificat de la prolongació de la línia 5 del metro no van estar subjectes "estrictament" al que estableix la llei. No obstant, el tècnic ha assegurat que aquest fet va quedar pal·liat per l'actuació dels cossos tècnics. Marc Garcia ha explicat durant la seva compareixença, que si la cua de maniobres s'hagués ubicat a Horta, "hauria deteriorat l'interval de pas entre una línia que ja està per si mateixa saturada". Pel tècnic, tant aquest projecte inicial com l'opció de la Vall d'Hebrón no eren correctes, en aquest segon cas perquè hauria estat "complicada", segons ha dit, la construcció de pous d'evacuació, la qual cosa se sumaria a la "possible contaminació electromagnètica" que afectaria l'Hospital de Sant Rafael" Finalment, ha manifestat que els estudis geològics eren correctes, ja que "és impossible" recollir mostres contínues, mentre que sí que era normal fer-ho cada 50 metres. El responsable de gestió de qualitat de l'empresa pública GISA, Antoni Lluch, ha afirmat a la comissió d'investigació parlamentària sobre el Carmel que "sempre hi ha hagut control sobre l'obra" per part de GISA. Lluch ha considerat que la teoria de l'"error humà" en la construcció del túnel de maniobres, el que es va enfonsar, és "una teoria" que "no es pot descartar". Preguntat sobre les diferències de funcionament de GISA amb l'anterior govern de CiU i amb l'actual executiu format per PSC, ERC i ICV, Lluch ha indicat que "la sistemàtica és molt semblant", si bé ha remarcat que de l'"autocontrol" de les empreses constructores s'estén "cap al control directe des de GISA". Per Lluch, més que "canvis", hi ha hagut "retocs i millores". La polèmica ha arribat quan el diputat d'ERC Oriol Amorós ha dit que "el control de qualitat de l'obra va començar quatre mesos més tard i el pla d'emergències amb els Bombers, un any i mig" després de l'inici de les obres, cosa que Lluch ha afirmat "desconèixer". Lluch, que havia estat secretari de Mobilitat i director de Carreteres amb el govern de CiU, ha subratllat que no va tenir "mai" coneixement que la prolongació de la línia 5 de metro tingués incidències destacables, ni que hi hagués queixes de veïns.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut