L'exposició "Homo Transitus", per conscienciar els joves dels accidents, a les Terres de l'Ebre

L'exposició itinerant "Homo Transitus", que recorrerà les Terres de l'Ebre, és una proposta educativa per fer reflexionar els joves sobre la conducció, els accidents de trànsit i les mesures per evitar-los. Sota el lema "Hem trigat milions d'anys a desplaçar-nos sobre dues potes, per acabar sobre rodes!", la Secretaria General de Joventut i el Servei Català de Trànsit han posat en marxa aquesta exposició, que té com a objectiu sensibilitzar els joves, principalment d'entre 16 i 21 anys, sobre la importància del comportament humà en la conducció per evitar accidents de trànsit.
L'exposició "Homo Transitus", per conscienciar els joves dels accidents, a les Terres de l'Ebre
Tortosa

L'exposició "Homo Transitus", per conscienciar els joves dels accidents, a les Terres de l'Ebre

L'exposició itinerant "Homo Transitus", que recorrerà les Terres de l'Ebre, és una proposta educativa per fer reflexionar els joves sobre la conducció, els accidents de trànsit i les mesures per evitar-los. Sota el lema "Hem trigat milions d'anys a desplaçar-nos sobre dues potes, per acabar sobre rodes!", la Secretaria General de Joventut i el Servei Català de Trànsit han posat en marxa aquesta exposició, que té com a objectiu sensibilitzar els joves, principalment d'entre 16 i 21 anys, sobre la importància del comportament humà en la conducció per evitar accidents de trànsit.
Actualitzat
Aquesta exposició recorrerà els propers dies diversos indrets de les Terres de l'Ebre. En concret, el 20 serà a l'IES de Camarles; del 21 al 23 d'octubre a Jesús; el 24 d'octubre viatjarà a la Pobla de Massaluca, i el 25 a Vilalba dels Arcs. Finalment, el 27 i el 28 d'octubre serà a l'IES Terra Alta, i del 29 al 31 d'octubre es podrà veure a l'IES de Deltebre. Diferents estudis europeus sobre accidentalitat indiquen que entre el 70% i el 90% dels accidents de trànsit tenen com a causa factors atribuïbles a la conducta humana, com ara l'excés de velocitat, la conducció agressiva, el cansament i la somnolència, la no utilització del cinturó de seguretat, el consum d'alcohol i altres drogues, parlar simultàniament pel mòbil, les distraccions, etc. Per la seva banda, els factors mecànics, ambientals i relacionats amb les condicions de la via, tot i que són importants, tenen una incidència menor sobre l'accidentalitat. És per aquest motiu que aquesta exposició incideix especialment en els factors humans en la conducció com a principal causa de l'accidentalitat. L'exposició, de caràcter itinerant, ha estat elaborada amb la col·laboració de l'entitat Promoció i Desenvolupament Social, i s'instal·larà en centres d'ensenyament secundari i punts d'informació juvenil d'arreu de Catalunya. Aquesta acció s'emmarca en el Pla Nacional de Joventut de Catalunya, que té entre els 117 objectius prevenir els accidents de trànsit entre els joves. La mostra consta d'una exposició formada per dotze plafons amb diferents missatges, i està complementada amb una guia pedagògica adreçada a professors, mediadors i entitats que treballen amb els joves, a través de la qual es proposen un conjunt d'activitats pedagògiques pensades per treballar en grup com a complement a la visita de l'exposició. Els objectius de l'exposició són: afavorir la presa de consciència sobre la importància de la conducta humana com a factor causant dels accidents de trànsit; propiciar l'adopció d'actituds i conductes que afavoreixin la seguretat en el trànsit i redueixin el risc d'accidents; promoure el compliment de les normes de circulació, i millorar la informació sobre determinats factors implicats en la producció d'accidents de trànsit. Els joves representen actualment un dels principals col·lectius de risc pel que fa als accidents de trànsit al nostre país. Això ho demostra el fet que els accidents de trànsit constitueixen la primera causa de mortalitat entre els joves. L'any 2002 hi va haver 708 morts en accidents de circulació a tot Catalunya, dels quals un 14,41% van ser joves entre 16-21 anys. D'altra banda si tenim en compte els ferits greus, que en total van ser 3.994 a tot Catalunya durant el mateix període, els joves entre 16-21 anys representen el 19%. La tendència del 2003 és creixent en el sentit que fins ara, i segons dades provisionals, un 16,7% dels morts en accidents de trànsit enguany tenen entre 16 i 21 anys. Pel que fa a l'ús dels sistemes de seguretat passiva en aquest grup d'edat, cal dir que al 2002 el 47% dels morts en accidents de circulació d'entre 16 i 21 anys no portaven cap accessori de seguretat.