L'exèrcit avança lentament en l'extracció de l'aigua acumulada al túnel de l'AVE

L'Ajuntament de Girona defineix com un "insult a la intel·ligència" que Adif atribueixi la inundació del túnel a problemes de clavegueram
L'exèrcit avança lentament en l'extracció de l'aigua acumulada al túnel de l'AVE
Girona

L'exèrcit avança lentament en l'extracció de l'aigua acumulada al túnel de l'AVE

L'Ajuntament de Girona defineix com un "insult a la intel·ligència" que Adif atribueixi la inundació del túnel a problemes de clavegueram
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Quart dia amb el túnel de l'AVE inundat a Girona. Tot i el desplegament de l'exèrcit des d'aquesta matinada, sembla que la cosa va per llarg. A més de l'aigua acumulada, uns 30.000 metres cúbics, s'hi afegeix també l'aigua que arriba de les capes freàtiques. Les bombes tampoc no estan aconseguint bombejar tot el cabal d'aigua que caldria. El nivell baixa a un ritme de cinc centímetres l'hora, quan encara hi ha a la zona de la Devesa tres metres d'aigua. Des de l'Ajuntament de Girona es tem que encara n'hi hagi per dues setmanes abans no es restableixi el servei.

A l'operació de buidatge d'aigua hi participen més de vuitanta militars vinguts de Saragossa. Els vehicles porten bombes extractores d'aigua molt potents, però es van trobar que hi ha molt desnivell del terreny, i que l'aigua està a gairebé un quilòmetre de distància des d'on han de tirar les mànegues. Carmelo Benito, comandant de la Unitat Militar d'Emergències, explica: "Aquesta quantitat d'aigua supera tot el que s'havia pensat. Podem treure 320.000 litres per hora en condicions òptimes. Però a gran distància, i a gran desnivell, veurem quines possibilitats tenim".

Aquesta nit passada, l'operació ha fracassat. A través de la boca d'entrada del pou número 11 gairebé no sortia aigua de la mànega i els militars de la Unitat d'Emergències s'han vist obligats a mobilitzar més efectius. Els bombers, que col·laboren amb el dispositiu, consideren que l'extracció des d'aquest punt és simbòlica. Enric Cano, cap de la regió d'emergències de Girona, avisa: "Hem de provar un altre sistema perquè així ens podríem estar dos o tres mesos."

D'on sí que surt aigua és de l'altre punt d'extracció, al parc de la Devesa, on Adif té una empresa contractada des del dilluns. Aquí sota hi ha el punt més profund del túnel, que encara té tres metres d'aigua. Ara es connectarà una sisena bomba que duplicarà la quantitat d'aigua que surt, que podria arribar a ser de 3.000 litres per minut". Però des de l'Ajuntament es creu que aquí hi ha feina per dues setmanes, com a mínim. Segons com funcioni el ritme d'extracció a partir d'ara, Adif es podria plantejar portar, a més a més, una bomba d'aigua molt més potent provinent d'Anglaterra.

"Un insult a la intel·ligència"

Qui pateix les conseqüències de tot plegat és la ciutadania. Tant a l'Ajuntament de Girona com al de Figueres hi ha indignació, una indignació que s'ha agreujat després que el gestor ferroviari Adif hagi atribuït a problemes de la xarxa de clavegueram la inundació del túnel de l'AVE.

Segons el director de Comunicació d'Adif, Iñaki Garay: "La causa de la inundació s'ha de buscar aigües amunt. El canal de desguàs que va al riu Güell es va trobar el riu crescut, i l'aigua, en lloc de desguassar al Güell, va tornar cap enrere. Si l'estació hagués estat segellada, ara mateix parlaríem d'un altre problema. No estaria inundada l'estació, però possiblement estaria inundada la ciutat de Girona".

El regidor d'Urbanisme i Afers Ferroviaris, Carles Ribas, ha tingut paraules dures per l'actuació del gestor ferroviari: "Es tracta d'un insult a la intel·ligència. Francament, comencem a estar molt cansats de la seva actitud i de la falta d'informació. Esperem que Adif no menteixi més sobre qui inunda". Ribas considera que Adif ha comès "negligència per deixadesa". El regidor diu: "Era un mur fet de maons, al darrere hi havia un forat que donava directament a les vies que hauria d'haver estat tapat. Era el forat per on sortia la terra que s'havia extret per fer el túnel. Tot això era al costat d'una riera que, evidentment, en un país mediterrani, s'omple molt".

 

VÍDEOS RELACIONATS