L'esllavissada i el tren descarrilat, aquest dimarts a Vacarisses (ACN)
L'esllavissada i el tren descarrilat, aquest dimarts a Vacarisses (ACN)
Vacarisses

L'esllavissada de Vacarisses és la tercera en 10 anys en el mateix tram

El 2009 i el 2011, dos trens també hi van descarrilar, però amb conseqüències menys tràgiques

RedaccióActualitzat

El descarrilament d'un tren de la línia R4 de Rodalies a Vacarisses aquest dimarts s'ha produït en un tram que té un considerable historial de problemes.

En aquest historial hi ha almenys 2 esllavissades: El gener del 2009 va haver-n'hi una de lleu, però que també va fer descarrilar un tren. No hi va haver ferits i, l'endemà, la línia ja estava en funcionament.

 

Dos anys després, el març del 2011, la pluja va fer caure una pedra a les vies i un altre tren va descarrilar. En aquest cas hi va haver 11 ferits, entre ells el maquinista, i es va trigar 3 dies a restablir el servei.

 

Talussos amb molt pendent

El problema d'aquest tram és que les vies passen per una trinxera estreta, amb dos talussos amb molt pendent a banda i banda. Això va situar el 2014 aquest tram en el mapa de punts negres de Rodalies, a causa del risc d'esllavissades.

La inclusió en aquest mapa implicava que els trens que hi passaven havien de reduir la velocitat, el que tècnicament s'anomena LTV, limitacions temporals de velocitat, per disminuir el risc.

"Hi ha feina per dies"

Segons ha explicat aquest dimarts el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, entre el 2016 i el 2017 Adif i Renfe van fer actuacions en aquest tram i els trens ja hi circulaven a la velocitat normal.

Però el cert és que el mateix Calvet ha admès que l'esllavissada d'aquest dimarts ha estat molt més greu que les dues anteriors, cosa que obligarà a tenir la línia tallada uns quants dies:

"El primer que cal fer és retirar el material mòbil, aquesta és una operació complexa de reencarrilament, després haurem d'actuar sobre el talús, evidentment, i després sobre la mateixa infraestructura i la catenària. Hi ha feina per dies, no m'atreveixo a dir si seran 5 dies o 10 dies."

El talús estava protegit amb una malla que no ha pogut contenir la paret de pedres que l'aguantava. Adif i Renfe han confirmat la versió de Calvet que el tram ja no era considerat un punt negre, i han assegurat que aquest mateix dilluns s'havia inspeccionat la via i la malla d'aquest tram.

Les pluges, possible causa immediata

La causa més directa de l'esllavissada podrien ser les intenses pluges que han caigut a la zona els últims dies i setmanes. Segons Adif, aquest mateix dilluns es va fer una inspecció a la línia i no s'hi va trobar cap anomalia.

Però unes imatges gravades fa pocs dies per un maquinista a què ha tingut accés el programa "Els matins", mostren com en aquest mateix punt de la línia, l'aigua sorgia literalment dels talussos de la trinxera i inundava les vies:

Segons Paco Cárdenas, maquinista que pertany al comitè d'empresa de Renfe pel sindicat UGT, aquesta acumulació d'aigua als talussos i a la via no és excepcional i no té perquè haver provocat l'esllavissada.

De tota manera, Cárdenas, en declaracions a "Els matins", ha admès que cal molta inversió en aquesta línia de Rodalies i d'altres perquè puguin funcionar en bones condicions.

Precipitacions importants

Les precipitacions dels últims dies no han estat importants a la zona, però sí les de les últimes setmanes i mesos, que poden haver estovat molt el talús que s'ha esllavissat:

 

ARXIVAT A:
MobilitatInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut