Les paraules més repetides de la campanya a Twitter

Avui és l'últim dels quinze dies de campanya electoral. Durant tot aquest temps els partits han transmès els seus missatges als electors a través de mítings, entrevistes, debats i les xarxes socials, cada cop més presents. La presència de Twitter es consolida a les campanyes i, en aquesta ocasió, al 324.cat hem volgut fer un experiment: detectar quines paraules han utilitzat més els candidats en els seus tuits.
Les paraules més repetides de la campanya a Twitter

Les paraules més repetides de la campanya a Twitter

Avui és l'últim dels quinze dies de campanya electoral. Durant tot aquest temps els partits han transmès els seus missatges als electors a través de mítings, entrevistes, debats i les xarxes socials, cada cop més presents. La presència de Twitter es consolida a les campanyes i, en aquesta ocasió, al 324.cat hem volgut fer un experiment: detectar quines paraules han utilitzat més els candidats en els seus tuits.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
L'exercici no té cap altra pretensió que la de radiografiar en un núvol de "tags" quines idees han ressonat amb més força al "timeline" de cada candidat, que hem analitzat i que són: Carme Chacón (@CarmeChacon2011), Josep Antoni Duran i Lleida (@ciuduran2011), Jorge Fernández Díaz (@jorgefdezpp), Alfred Bosch (@AlfredBosch), Joan Coscubiela (@jcoscu) i també Alfredo Pérez Rubalcaba (@conRubalcaba) i Mariano Rajoy (@marianorajoy).

Veient els tuits que han enviat des de l'inici de la campanya fins a la passada mitjanit, el primer que destaca és que l'etiqueta més utilitzada per a cada partit és, justament, el nom del mateix partit. Hi ha, però, tres excepcions: Chacón, Bosch i Rajoy, que per davant del partit hi posen "PP", "Catalunya" i "ocupació", respectivament.

La referència territorial acostuma a aparèixer en bona part dels tuits però en diferents graus. El "timeline" que reitera més la paraula "Catalunya" és el de Duran i Lleida, amb presència en un 17% de totes les seves piulades. El segueixen Bosch (9%), Fernández (8%), Chacón (5%) i Coscubiela (2%). Entre Rajoy i Rubalcaba, el candidat socialista parla d'Espanya en una proporció de l'11%, mentre que el popular ho fa en un 3%.

La paraula "crisi" no passa desapercebuda per a gairebé cap dels candidats analitzats, però és curiós comprovar com alguns l'escriuen molt sovint en els seus tuits i d'altres, en canvi, la releguen considerablement en el rànquing. En aquest darrer grup s'hi troben Bosch i Rajoy, i es dóna la circumstància que mentre "crisi" és a la cua de la seva classificació, els "tags" més repetits tenen a veure directament amb idees força del seu argumentari ideològic que, sovint, lliguen amb les seves receptes per sortir de l'atzucac econòmic. Bosch, per exemple, no es cansa de parlar d'"independència". I Rajoy, el que més diu a Twitter és "ocupació".

Parlar del rival és una feina que preocupa tots els partits menys un, el favorit, segons les enquestes. Al "timeline" de Rajoy no trobem ni una sola referència a cap altre partit entre les quinze primeres paraules més utilitzades; i al de Fernández Díaz, la menció a CiU és l'única en aquest sentit i apareix a la part baixa de la taula en un escàs 2%.

Els que en aquesta contesa aspiren a contradir els pronòstics fan un ús molt reiterat del nom del rival directe. Carme Chacón n'és l'exemple més gràfic, ja que el 50% de les paraules que més utilitza als seus tuits són: "PP", "dreta", "CiU" i "Rajoy". El cap de cartell socialista, Alfredo Pérez Rubalcaba, parla del PP o de Rajoy en una proporció del 37%. Duran i Lleida arriba al 19%, que és la proporció que ocupen les etiquetes "PP", "PSC", "PSOE" i "socialistes" entre les més utilitzades.

Les marques de la casa de cada partit, aquells temes que defensen com a grans cavalls de batalla dels seus programes, els trobem de manera repartida entre els esglaons de l'escala d'etiquetes. La sanitat és, per Chacón, un d'aquests temes essencials i apareix en un 5%. "Educació" (2,8%) i "benestar" (2,1%) també hi treuen el nas. Duran parla de "fiscal" (5%) per referir-se al pacte o a la situació econòmica del país. Bosch incorpora bona part dels postulats d'ERC entre la seva particular "pole position": "independència" (5%), "fiscal" (4,8%), "concert" (2,8%) i "social" (3,1%). Fernández Díaz destaca les paraules "reforma" (7%), "emprenedor" (5%) i "treball" (2%), i el candidat ecosocialista, Joan Coscubiela, situa la paraula "dret" (en versió singular i plural) al 3,5%. Rubalcaba menciona sovint "ocupació" (18%), "educació" (16%) i "sanitat" (15%), i Rajoy no s'està de menys en l'ordre però sí en la proporció: "ocupació" (7%), "educació" (3%) i "sanitat" (3%).

Els candidats comparteixen força etiquetes perquè al capdavall estan jugant al mateix partit i amb les mateixes regles. Hi ha, per tant, comuns denominadors entre els respectius "timeline", però entre els núvols més o menys espessos de terminologia electoral hi destaquen alguns altocúmulus, aquelles cabretes singulars que pasturen pel cel de mítings i tuits.

Crida l'atenció que Carme Chacón tingui entre els més utilitzats la paraula Felipe (1,8%), com qui invoca el referent de l'època daurada del PSOE; o que Duran tuitegi prou repetidament la paraula "absoluta" (1,3%) per advertir d'una possible majoria incontestable. Bosch no se n'està d'apel·lar al "somni" en un 1,6% de les seves etiquetes per animar, qui sap si els desanimats. Fernández Díaz es manté molt respectuós amb el guió de l'argumentari de partit i, en canvi, Coscubiela, avisa que, a l'altra banda del Mediterrani, en un país que es diu Grècia (1,6%) s'hi viuen moments difícils.

Rajoy predica amb l'exemple del PP de circumscriure's fidelment en el decàleg polític i només se'n pot extreure algun advertiment en forma d'"austeritat" (1,4%). En el cas de Rubalcaba, apareix testimonialment una etiqueta que quinze dies abans de l'inici de la campanya semblava demanar pas però "ETA" (5%) només és present al Twitter del candidat socialista entre els més utilitzats.

La xarxa social Twitter serveix per emetre missatges polítics i, en el màrqueting d'una campanya electoral, també és una bona plataforma per difondre repetidament els eslògans. Així doncs, a banda de les etiquetes de caràcter polític que hem seleccionat d'entre els núvols de cada candidat, val a dir que la presència del "hashtag" amb l'eslògan de cada partit és constant en les piulades i no és d'estranyar que pugi al punt més alt del podi dels termes més escrits pel candidat o, segurament, pel seu equip de campanya.

Núvols de "tags"
@CarmeChacon2011: PP, PSC, Catalunya, crisi, dreta...
@ciuduran2011: CiU, Catalunya, PP, PSC, crisi...
@jorgefdezpp: PP, crisi, Catalunya, reformes, Espanya...
@AlfredBosch: Catalunya, ERC, independència, fiscal, PP...
@jcoscu: ICV, CiU, drets, PP, Rubalcaba...
@conRubalcaba: PSOE, PP, empleo, crisis, Rajoy...
@marianorajoy: empleo, PP, España, salud, reforma...

VÍDEOS RELACIONATS