Les noies infravaloren les seves capacitats tecnològiques i els nois es sobrevaloren

La UPC i la UOC llancen la campanya "El que no t'expliquen" per trencar estereotips sobre la falsa incapacitat genèrica de les dones per dedicar-se a la informàtica
Les noies infravaloren les seves capacitats tecnològiques i els nois es sobrevaloren
Barcelona

Les noies infravaloren les seves capacitats tecnològiques i els nois es sobrevaloren

La UPC i la UOC llancen la campanya "El que no t'expliquen" per trencar estereotips sobre la falsa incapacitat genèrica de les dones per dedicar-se a la informàtica
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El 1843 Ada Lovelace va escriure el primer programa informàtic conegut, el 1921 Edith Clarke va inventar la calculadora gràfica, i el 1953 Evelyn Berezin va crear el primer prototip d'ordinador d'oficina.

Són tres exemples que fa servir la campanya "El que no t'expliquen", que els departaments d'informàtica de la UPC i la UOC han llençat per lluitar contra els estereotips de gènere amb motiu del dia de la dona treballadora. Aquests estereotips han portat a que gairebé el 90% dels estudiants d'aquesta carrera i d'altres enginyeries, com electrónica o automática, siguin homes:

 

Mateixes capacitats, però els estereotips encara guanyen

La campanya parteix del fet que tant homes com dones tenen les mateixes capacitats en l'ús i l'aprenentatge de les tecnologies, i aporta proves que aquesta diferencia es deu als estereotips de gènere. Aquestes proves s'han recollit en l'estudi "Reptes de la persistencia de rols i esteretips de gènere en l'elecció d'estudis superiors", que fa 6 anys que està en marxa.

En aquest estudi s'ha fet un seguiment al llarg del temps a 1.500 estudiants de Madrid i Barcelona d'entre 14 i 19 anys, i s'ha constatat que les noies tendeixen a infravalorar la seva competència en les matèries habitualment associades al gènere masculí, com la ciència, la tecnologia i les matemàtiques, encara que tinguin millors notes que els nois. I a l'inrevés, els nois sobrevaloren la seva.

El resultat és que el 25% dels nois de 15 anys volen estudiar enginyeria informática, per només el 9% de les noies de la mateixa edat. Segons l'estudi, això no té cap relació amb les capacitats, sinó amb la pressió social que els arriba i que porta les noies a negar-se la possibilitat d'optar-hi.

 

VÍDEOS RELACIONATS