Les motxilles que van explotar l'11-M duien 10 quilos de dinamita cadascuna

Les motxilles que van explotar als trens de rodalies l'11 de març del 2004 duien al voltant de 10 quilos de dinamita cadascuna, segons han indicat al judici els quatre pèrits responsables d'un informe conjunt de la Guàrdia Civil i de la policia elaborat per comparar els diversos focus dels atemptats. El portaveu dels experts ha explicat que aquesta estimació es va fer tenint en compte diferents variables com les analítiques de la dinamita, l'estructura dels trens, la ubicació de cada artefacte al vagó, la mida dels cràters que van fer i altres fets, com que les portes estiguessin obertes o tancades després de la detonació.
Les motxilles que van explotar l'11-M duien 10 quilos de dinamita cadascuna
Madrid

Les motxilles que van explotar l'11-M duien 10 quilos de dinamita cadascuna

Les motxilles que van explotar als trens de rodalies l'11 de març del 2004 duien al voltant de 10 quilos de dinamita cadascuna, segons han indicat al judici els quatre pèrits responsables d'un informe conjunt de la Guàrdia Civil i de la policia elaborat per comparar els diversos focus dels atemptats. El portaveu dels experts ha explicat que aquesta estimació es va fer tenint en compte diferents variables com les analítiques de la dinamita, l'estructura dels trens, la ubicació de cada artefacte al vagó, la mida dels cràters que van fer i altres fets, com que les portes estiguessin obertes o tancades després de la detonació.
Actualitzat

Durant la jornada d'aquest dimecres, els pèrits han explicat que en el cas del tren d'El Pozo, on van morir 65 persones, el comboi es diferenciava dels d'Atocha, Téllez i Santa Eugenia ja que es tractava d'un altre model, compost de dos pisos i que tenia tres cotxes motors al cap i a la cua del tren. A més, els dos cotxes tractors del tren tenien una maquinària diferent de la resta ubicada al sostre i al terra dels combois.

El portaveu dels experts ha destacat també que en tots els casos es va utilitzar una càrrega explosiva similar. En la seva declaració, el pèrit ha destacat que el més normal en aquestes circumstàncies és que no es trobés entre la runa de l'explosió les restes del sistema d'iniciació dels artefactes, ja que el més probable és que quedessin eliminats per la mateixa deflagració. 

La sala ha visionat durant la declaració dels pèrits imatges del vídeo de seguretat de l'estació d'Atocha en les quals es pot observar una primera explosió seguida minuts després per una altra de major magnitud. El pèrit ha assenyalat que les deflagracions observades corresponen a dos esclats de bombes en dos vagons diferents d'aquest tren.

La cal·ligrafia de Zouhier

La fase pericial del judici de l'11-M ha acabat aquest dimecres 30 de maig, un mes i mig després del seu inici, el 9 de maig passat. L'última prova presentada a la sala ha estat l'informe elaborat per un expert en cal·ligrafia sobre una carta presumptament enviada per l'acusat Rafa Zouhier -ahir explusat de la sala per agredir un altre acusat- a Antonio Toro, excunyat de José Emilio Suárez Trashorras. L'informe ha descartat l'autoria de Zouhier de la missiva. L'acusat ja havia denunciat davant del jutge encarregat de la instrucció de la causa, Juan del Olmo, que ell no havia escrit aquesta carta enviada a Toro a petició de membres de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil.

La carta -una presentació per facilitar als agents que s'entrevistessin amb Toro- es va enviar després d'una visita de funcionaris de la UCO a Zouhier a la presó madrilenya de Valdemoro.

Amb aquesta prova es tanca l'exposició de perícies davant del tribunal, gairebé 60 en poc més de tres setmanes. Després que acabi a la sala la lectura de les declaracions judicials dels testimonis relacionats amb la causa que no han acudit a la vista, el judici donarà pas a la fase documental. Durant aquesta nova etapa del judici de l'11-M, s'exposaran diverses proves, com vídeos d'orientació jihadista intervinguts en diversos escorcolls.