Les grans superfícies comercials dels EUA, en decadència

Es calcula que el 2018 tancaran 12.000 botigues de grans superfícies i moltes de les cadenes que els omplien estan en fallida o reduint espais
Les grans superfícies comercials dels EUA, en decadència
Washington

Les grans superfícies comercials dels EUA, en decadència

Es calcula que el 2018 tancaran 12.000 botigues de grans superfícies i moltes de les cadenes que els omplien estan en fallida o reduint espais
Xesco Reverter Actualitzat
Símbol del consumisme americà durant molts anys, els centres comercials perden cada vegada més clients

Símbol del consumisme americà durant molts anys, els centres comercials perden cada vegada més clients

Els malls, les grans superfícies comercials presents a tots els suburbis dels Estats Units, estan en crisi.

Només aquest 2018 es calcula que tancaran 12.000 botigues, i moltes de les cadenes que els omplien estan en fallida o reduint espais a marxes forçades.

Aquests magatzems gegants, que eren la icona del consumisme americà i que es van copiar a Europa, s'han de reinventar o desaparèixer.

Les raons de la crisi: un model caduc, un canvi d'hàbits dels ciutadans i el comerç electrònic.

Un model de vida als EUA

Durant molts anys el paradís als Estats Units va tenir forma de gran superfície. Si com la majoria, vivies als suburbis de les ciutats, només havies d'agafar el cotxe i anar a passar la tarda en aquests temples del consum impersonals on trobaves de tot.

Notícia relaconada: De l'hostilitat al lament: el petit comerç acomiada les grans marques del centre

Els malls van créixer com bolets per tot el país. Però amb la recessió del 2008, aquella alegria es va aturar i va deixar pas a un declivi imparable fins al punt que a moltes poblacions ara la imatge és de grans centres comercials abandonats.

 

L'any passat, van tancar prop de 9.000 botigues, el triple que el 2016. Com s'explica aquest daltabaix?

El comerç electrònic és la primera raó; via Amazon o directament en botigues es compren molts objectes online com roba, joguines o electrònica que abans només s'adquirien in situ. Però tant o més important és el canvi d'hàbits dels consumidors.

Michael Smith, especialista en mercat immobiliari per al comerç:

"La gent demana experiències. No només comprar, sinó buscar una vida més plena ja sigui comprant, menjant, viatjant, entretenint-se o estant en forma. El que sigui més enllà de reomplir armaris amb la meitat del sou."  

Es calcula 1 de cada 4 malls haurà tancat d'aquí 4 anys. Els que sobrevisquin, com s'ho faran? Doncs reinventant-se, reduint superfície, especialitzant-se i oferint no només objectes sinó sobretot serveis, experiències i entreteniment.

 

El centre comercial amb futur en aquest país és a cel obert, amb botigues petites i personalitzades, restaurants, bars, i a sobre, pisos i oficines. I tot al centre de la ciutat.

Notícia relacionada: El petit comerç compta vianants per competir amb les grans superfícies

De forma que venir aquí a viure o consumir et dona un valor afegit, una sensació de comunitat i una experiència que aquells malls gegants i impersonals era impossible que oferissin.

I atenció perquè darrere aquesta recerca d'autenticitat hi ha un canvi de model urbanístic de primer ordre.

 

Als Estats Units la gent està abandonant els suburbis i tornant a unes ciutats que s'estan europeïtzant.

I darrere seu els comerços es barallen per omplir els carrers més concorreguts.

 

Amazon, la multinacional d'internet darrere la ruïna dels grans magatzems aposta ara també pel comerç de proximitat.

TEMES:
Economia de butxaca

VÍDEOS RELACIONATS