Les empreses turístiques s'aboquen a internet

Fiturtech proposa eines per al sector del turisme i mira de promoure les noves tecnologies en un entorn en què ja tenen un grau elevat d'utilització. Els empresaris no dubten que internet els aporta noves possibilitats però també comproven com la tecnologia avança molt de pressa i a ells els toca adaptar-se amb tanta velocitat com sigui possible.
Les empreses turístiques s'aboquen a internet
janquim / Barcelona

Les empreses turístiques s'aboquen a internet

Fiturtech proposa eines per al sector del turisme i mira de promoure les noves tecnologies en un entorn en què ja tenen un grau elevat d'utilització. Els empresaris no dubten que internet els aporta noves possibilitats però també comproven com la tecnologia avança molt de pressa i a ells els toca adaptar-se amb tanta velocitat com sigui possible.
Actualitzat
"Des dels temps de Thomas Cook, l'inventor del turisme i creador de la primera agència de viatges, el turisme s'ha basat en el valor de la informació", explica José Antonio Donaire, professor de Turisme a la Universitat de Girona. Justament el canvi que internet ha provocat en els fluxos d'informació ha sigut radical. Els turistes poden comparar preus, recombinar ofertes i decidir que viatgen sense maletes. El grau de llibertat que s'ha adquirit és molt notable i el sector s'ha adaptat, amb un ús més intensiu de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), no sempre amb prou encert.

Agregar i segmentar

Internet permet agrupar les ofertes i molts operadors es dediquen a agregar la informació i posar-la a disposició dels usuaris, com fa www.travelzoo.es, però també facilita el contrari, la segmentació, d'una manera que no es podria fer sense l'abaratiment de costos que la digitalització comporta, per atendre els solitaris que viatgen sols, els que es mouen amb nens, les dones que només volen viatjar amb altres dones, els gais i lesbianes o els amants de l'aventura.

L'altre canvi rellevant és la possibilitat que internet permet a tothom dir-hi la seva. Ja no es tracta de comprovar que molts usuaris esquiven l'agència i es preparen ells mateixos el viatge sinó d'observar els que expliquen com els ha anat. Qualsevol usuari d'internet pot explicar si un hotel estava brut, si una destinació no li ha semblat d'interès o si hi ha un lloc desconegut que mereix una visita.

Més val que en parlin

Els usuaris no es limiten a consumir sinó que creen el seu propi trajecte amb eines de la xarxa i opinen o deixen rastre, penjant fotografies, vídeos o comentaris. Com ha insistit Marco Táboas davant dels assistents a Fiturtech, "més val que sàpigues que parlen malament de tu, perquè encara que no ho sàpigues ho faran igualment".

O sigui que els actors del sector prefereixen estar a les xarxes socials. www.costabrava.org és un portal amb accés a Facebook, www.barcelonaturisme.com permet accedir directament al portal de Tripadvisor, de manera que s'exposa a les crítiques sense filtres. Tripadvisor conserva el lideratge de les xarxes socials específiques, i actua com a portal de reserves i espai de recomanacions al mateix temps.

Moltes empreses opten per ser presents fins i tot en els entorns menys coneguts i tenen compte a Twitter, l'eina de microblòguing apta per a missatges que no passin dels 140 caràcters.

Les aplicacions de les TIC al turisme s'incrementen cada dia i encara queda un camí per recórrer en la direcció de l'absoluta virtualització del viatge.