Les dones podran baixar entre parades al bus nocturn de Tarragona per seguretat

Terrassa també ho ha aprovat i ara estudia com s'aplicarà la mesura
Les dones podran baixar entre parades al bus nocturn de Tarragona per seguretat
Tarragona

Les dones podran baixar entre parades al bus nocturn de Tarragona per seguretat

Terrassa també ho ha aprovat i ara estudia com s'aplicarà la mesura
Redacció Actualitzat

A partir de divendres, les dones podran triar a Tarragona on para el bus nocturn. Una iniciativa contra l'assetjament masclista, que es va obrint camí en diverses ciutats. Algunes, com Terrassa, també ho han aprovat i ja estudien com aplicar-ho. Fora de Catalunya, ja funciona a Vigo, està implantant-se a Bilbao i s'estudia en d'altres ciutats basques.

Els divendres, dissabtes, festius assenyalats i a l'estiu, també els dijous, les dones podran demanar als conductors de les tres línies del TGNIT que s'aturin en qualsevol punt de la ruta establerta entre dues parades. Poder baixar més a prop del seu destí donarà, segons Begoña Floria, de l'Empresa Municipal de Transports "més seguretat" a les dones que viatgen de nit.

 

A Terrassa Gràcia Garcia, regidora de Polítiques de Gènere a l'ajuntament, justifica que la decisió no es pren per un augment de denúncies d'agressions masclistes al carrer, sinó per "donar la possibilitat a les dones de deixar d'estigmatitzar la por que puguin tenir a l'hora de tornar a casa".

Notícia relacionada: Un seient amb penis denuncia l'assetjament sexual a les dones al metro de Mèxic

De fet, segons l'enquesta europea sobre violències masclistes, més del 53% de les dones han deixat d'anar a llocs o fer determinades activitats per por. "La por ens limita la nostra llibertat", rebla Alba Alfageme, psicòloga especialitzada en violències masclistes.

La seguretat en el transport públic per a les dones

Alfageme ha abordat amb la regidora terrassenca i Sara Ortiz del col·lectiu Punt 6, una cooperativa de dones arquitectes, sociòlogues i urbanistes, la seguretat en el transport públic per a les dones de nit. Ho han fet a "Els Matins" de TV3 arran de la proposta del consistori terrassenc.

La "por de ser agredides", és precisament, segons Ortiz el factor que fa que tot i que les dones són les que fan servir més el transport públic de dia, de nit "aquesta mobilitat tan complexa i sostenible es paralitza".

L'Associació Internacional del Transport Públic (UITP) hi ha posat xifres i veus. En el vídeo "We have to do something about it" recull testimonis de dones d'arreu del món que han patit algun episodi d'assetjament mentre anaven amb tren, autobús o metro.

L'organisme destaca que el 80% de les dones tenen por de ser assetjades al transport públic, la majoria, de fet, admet que s'hi senten menys segures que al carrer. Asseguren, també, que més d'un 90% de l'assetjament sexual al transport públic no es denuncia.

Mesures com la de Tarragona i Terrassa poden millorar la situació, però per revertir-la, segons Alfageme cal un canvi estructural en l'educació de nens i nenes. Apunta també més perspectiva de dona en la seguretat pública, que ha estat una competència "històricament en mans dels homes".

TEMES:
Masclisme Feminisme Violència masclista