Aerolínies

Les companyies aèries de baix cost aconsegueixen una quota de mercat del 20% a Catalunya

Les companyies aèries de baix cost han aconseguit una quota de mercat del 20% a Catalunya i la previsió és que segueixi creixent i arribi a situar-se entre el 25 i el 30% a l'any 2005, segons fonts del sector. El gerent del patronat de turisme de Salou, Eduard Moret, ha explicat que actualment, només Easyjet realitza el 40% dels vols entre Barcelona i el Regne Unit i que a Girona l'ocupació hotelera ha crescut un 20% des del passat mes de gener, data en què la companyia Ryanair va començar a operar a l'aeroport de la ciutat.

Actualitzat
Precisament, l'aeroport de Girona ha estat el que ha tingut un creixement més gran de sol·licituds de vol de la xarxa d'AENA per a l'estiu que ve, un 85%, perquè Ryanair ha inaugurat vols diaris amb les principals capitals europees. L'última de les companyies de baix cost que es va establir a Catalunya ha estat la britànica Jet2, que aquest mateix mes ha inaugurat un vol diari entre Barcelona i Leeds a partir de 25 euros. El director general de Turisme de la Generalitat, Xavier Civit, ha explicat sobre aquest fenomen que més de 46.000 persones arriben cada setmana a Catalunya amb aquestes companyies, que han possibilitat que la gent viatgi més i que persones que abans no volaven utilitzin ara aquest mitjà de transport. Segons Civit, hi ha molts joves turistes que arriben a Catalunya després d'haver comprat un bitllet en aquestes companyies de baix cost, sense reserva hotelera i un cop aquí busquen allotjament. COM PODEN HAVER-HI COMPANYIES DE BAIX COST? Les companyies de baix cost van néixer als Estats Units el 1971 i van tenir una important implantació a Europa en la dècada dels noranta, encara que el seu impuls definitiu va venir després de l'impacte provocat pels atemptats de l'11 de setembre, quan la majoria de les companyies convencionals van entrar en una greu crisi. Aquestes companyies redueixen dràsticament els costos per poder vendre bitllets a preus molt barats en comparació amb les aerolínies convencionals. Per fer-ho acostumen a operar en aeroports secundaris per reduir les taxes; els avions són de lloguer; no tenen costos d'intermediació, perquè les vendes es fan a través d'internet i per telèfon i perquè el cost de personal és molt més baix, ja que es tracta de companyies noves que no tenen compromisos establerts amb les plantilles. A més a més, aquestes aerolínies han reduït al màxim els serveis que ofereixen durant els vols i tant el menjar com les begudes són extres optatius que es paguen a part del bitllet. Un altre aspecte a tenir en compte, és que les companyies de baix cost tenen més capacitat per afrontar les crisis que periòdicament pateix el sector ja que la seva estructura és més flexible, cosa que fa que, amb freqüència, surtin reforçades d'aquestes situacions. Segons els experts, la proliferació d'aquestes companyies ha de produir un "replantejament absolut del sector i donar lloc a l'aparició d'un model completament nou de gestió".
Anar al contingut