Madrid

Les aliances que encapçalen Iberia i Spanair es repartiran l'espai de la nova terminal sud de l'aeroport de Barcelona

AENA ja ha donat a conèixer a quines aerolínies assignarà els espais de la nova terminal sud de l'aeroport del Prat, que entrarà en servei el primer trimestre del 2009. Les escollides són One World i Star Alliance. La primera, One World, està liderada per Iberia amb la seva marca de baix cost, Clickair, i amb British Airways i American Airlines, entre d'altres. El segon grup és el que, amb el nom comú de Star Alliance, reuneix les companyies Spanair, Lufthansa, Singapore Airlines i US Airways. Vueling, per la seva banda, també podrà operar a la terminal sud.

Actualitzat

Les aliances de companyies aèries One World i Star Alliance es repartiran l'espai de la nova terminal sud de l'aeroport de Barcelona, segons ha anunciat en roda de premsa Javier Marín, director d'aeroports d'AENA. A més, Marín ha assegurat que la companyia de baix cost Vueling i un grup d'operadors intercontinentals que no estan inclosos en les dues aliances escollides també tindran espai a la nova terminal, que, a més, disposarà d'un espai específic per al pont aeri Barcelona-Madrid.

Pel que fa a la tercera aliança de companyies que optava a la nova terminal sud, que no ha estat escollida, SkyTeam, liderada per Air Europa, el director d'aeroports d'AENA ha explicat que "tindrà un espai específic a la terminal nord". El fet que aquesta aliança, que és la que ofereix més vols intercontinentals, hagi quedat al marge de la T-Sud s'explica, segons Marín, perquè s'ha primat el grup de companyies que té més potencial de creixement.

AENA ha convocat els presidents de les aerolínies interessades a operar des de la terminal sud de l'aeroport del Prat per comunicar-los la decisió sobre l'assignació d'espais de la nova terminal. Aquesta decisió es podrà revocar, tal com va recordar aquest dilluns el president de la Generalitat, José Montilla, en una entrevista al programa "Problemes domèstics", de Catalunya Ràdio.

Montilla va demanar, a més, que es donés "certa prioritat" a les aliances "que han apostat per vols transoceànics" a l'hora d'assignar els espais de la nova terminal del Prat, però a la vegada va subratllar el pes que té actualment Iberia en aquest aeroport. En aquest sentit, Montilla va demanar que no es tinguessin prejudicis respecte a Iberia i va subratllar la presència catalana en la seva filial, Clickair, totes dues sense vols transoceànics.

El pont aeri es traslladarà a la nova T-Sud i el servei s'obrirà a la resta de companyies

La decisió d'AENA inclou encara una altra novetat: el trasllat del servei del pont aeri entre Barcelona i Madrid a la nova terminal sud. Fins ara, aquest servei l'ofereix la companyia Iberia en exlusiva des de la terminal C, i altres companyies també enllacen les dues ciutats amb serveis similars al pont aeri des d'altres terminals.

Així, a partir del 2009 quan la T-Sud estigui operativa, s'obrirà l'anomenat corredor aeri a totes les companyies que cobreixen aquesta ruta, sense privilegis d'espai per cap aerolínia. La decisió suposa, pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, un "canvi de concepte" i la "possibilitat de competència clara" que suposa superar el pont aeri, que "era una marca d'una companyia determinada", Iberia.

Aquesta pèrdua de l'exclusiva de la terminal C per al pont aeri d'Iberia pot ser entesa com la contrapartida de l'adjudicació de la nova terminal sud, on la companyia tindrà un paper destacat.

La confiança dels polítics en el creixement del Prat

La nova terminal es presenta com una oportunitat per projectar el Prat a escala internacional, perquè les seves prestacions fan que l'aeroport de Barcelona sigui més atractiu per a les grans companyies. De totes maneres, els crítics amb l'actual sistema centralitzat de gestió d'aeroports temen que la projecció internacional a què ha d'aspirar l'aeroport del Prat acabi frustrant-se.

Des de CiU, es creu que la decisió final és la millor garantia perquè l'aeroport mai arribi a ser un "hub" amb cara i ulls perquè, segons ha dit Josep Antoni Duran Lleida, Iberia té el centre logístic a l'aeroport de Barajas i dubta que vulgui apostar pel de Barcelona.

La visió del govern català és diametralment diferent. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, creu que l'adjudicació dóna marge per passar de 30 a 70 milions de passatgers en els propers anys i dóna resposta als criteris marcats per la Generalitat per situar l'aeroport del Prat al nivell dels principals aeroports europeus, ja que hi fa possibles més vols intercontinentals.

L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, també és optimista i parla de "decisió racional que ofereix un marc de creixement a la instal·lació".

Per la seva banda, la ministra de Foment, Magdalena Alvárez, no ha volgut entrar a valorar amb detall les assignacions de la terminal sud i s'ha limitat a dir que la decisió d'AENA s'ha fet pensant en Barcelona i en els seus usuaris, que s'han atès totes les demandes de la societat civil catalana i que per tant és "la millor" decisió que es podia prendre per posicionar el Prat com un dels grans aeroports de la Unió Europea.

NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut