L'enfonsament del Carmel s'hauria evitat si els estudis haguessin detectat l'existència d'una falla

La falla geològica que va causar l'ensorrament del túnel de maniobres de la línia 5 del metro al seu pas pel barri del Carmel s'hauria d'haver detectat si s'haguessin fet bé els estudis. L'informe dels pèrits que han investigat l'accident destaca que la falla va passar inadvertida en el projecte i també durant les obres. De fet, l'aparell que hauria pogut donar l'alarma no es va llegir durant dos mesos. Així, el sinistre s'hauria pogut evitar, segons els pèrits, amb un sistema de perforació i sosteniment del terreny adequat a les condicions. L'acusació particular del cas podria demanar l'obertura de causes penals contra alguns responsables de les obres.
L'enfonsament del Carmel s'hauria evitat si els estudis haguessin detectat l'existència d'una falla
Barcelona

L'enfonsament del Carmel s'hauria evitat si els estudis haguessin detectat l'existència d'una falla

La falla geològica que va causar l'ensorrament del túnel de maniobres de la línia 5 del metro al seu pas pel barri del Carmel s'hauria d'haver detectat si s'haguessin fet bé els estudis. L'informe dels pèrits que han investigat l'accident destaca que la falla va passar inadvertida en el projecte i també durant les obres. De fet, l'aparell que hauria pogut donar l'alarma no es va llegir durant dos mesos. Així, el sinistre s'hauria pogut evitar, segons els pèrits, amb un sistema de perforació i sosteniment del terreny adequat a les condicions. L'acusació particular del cas podria demanar l'obertura de causes penals contra alguns responsables de les obres.
Actualitzat

L'ensorrament d'una part del túnel de maniobres la línia 5 del metro va ser culpa d'una falla que no va ser considerada durant el projecte ni advertida durant la construcció. Una falla amb una amplitud suficient per provocar la inestabilitat en no existir un sosteniment apropiat. Els pèrits independents que ho han investigat conclouen que s'hauria pogut detectar si s'haguessin fet bé els estudis. Segons el seu informe, la inspecció de la roca durant l'excavació no va ser prou detallada i algun aparell d'auscultació no es va llegir durant dos mesos.

Després de tot, el mètode de treball seguit pel constructor no va tenir un paper tan decisiu com es creia en el col·lapse, tot i ser-ne el desencadenant final. Els pèrits conclouen que l’ensorrament s’hauria pogut evitar amb un mètode constructiu adequat a la geologia del terreny. Els catedràtics d’Enginyeria del Terreny Jordi Corominas, Alcibíades Serrano i Antonio Serrano han treballat a partir de les mostres de la galeria que la jutgessa que porta el cas va ordenar excavar per esbrinar les causes de l’enfonsament.

Els veïns del barri del Carmel coincideixen a dir que no els ha sorprès gens la notícia perquè ja s'havia dit en altres ocasions que la culpa era d'una falla. De fet, l'existència d'aquesta falla del terreny ja va ser denunciada el 2005 pel tècnic de la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat, Jordi Jubany, que va declarar davant la comissió parlamentària que va investigar l'enfonsament del túnel del Carmel. Jubany va assegurar que l'ensorrament va ser degut a "múltiples causes", i entre aquestes va esmentar l'existència d'una falla a la zona.

L'accident del 27 de gener del 2005 va obligar a desallotjar gairebé 1.300 veïns de 530 habitatges del Carmel. Per mirar d'evitar una nova crisi com la del Carmel, tots els grups parlamentaris han aprovat la primera llei de l'obra pública a Catalunya. Una normativa que pretén reforçar la seguretat, el control, la qualitat i la transparència de l'obra pública.