Luxemburg

L'Ecofin estudia gravar els bitllets d'avió per sufragar les ajudes al desenvolupament

Els ministres d'Economia i Finances -l'Ecofin- han analitzat la possibilitat que els passatgers d'avió paguin un recàrrec destinat a finançar les ajudes al desenvolupament, en comprar el seu bitllet. El titular de la cartera espanyola, Pedro Solbes, ha indicat que "no és un tema fàcil" i que tot està encara molt verd. Així no se sap si la mesura serà obligatòria o voluntària. Segons Solbes, ja s'han eliminat, però, mètodes alternatius de finançament, com el recàrrec al querosè, que comptava amb l'oposició d'alguns països.

Actualitzat
Amb vistes a augmentar les ajudes oficials al desenvolupament de la UE als països pobres, els ministres han coincidit que una fórmula amb què es podria avançar i que cal estudiar amb major profunditat passaria per establir una "contribució" per part dels passatgers quan compren un bitllet d'avió. Solbes ha assenyalat que ni tan sols s'ha establert la quantitat, però ha pronosticat, com una xifra qualsevol, "al voltant d'un euro". El vicepresident econòmic també ha dit que hi ha divergències d'opinions sobre si la contribució seria obligatòria o voluntària. El seu cap ha matisat que Espanya acceptaria la idea de l'impost, però en cap cas com un instrument obligatori, sinó com una taxa voluntària. El ministre, que ha subratllat que "no és un tema fàcil", ha manifestat que la qüestió es tornarà a tractar en reunions posteriors. On sí que hi ha hagut acords ha estat en la creació d'un programa pilot de vacunació del Tercer Món, així com en la necessitat de millorar el control i eficiència de les ajudes al desenvolupament. A més, tots els ministres s'han mostrat favorables a establir objectius intermedis per incrementar les ajudes oficials al desenvolupament i arribar al 0,56% el 2010. Solbes ha recordat que és totalment afí a aquesta meta, i que l'objectiu d'Espanya és arribar al 0,5%, el 2008, i al 0,7%, en anys posteriors. Gravar el querosè queda descartat Pedro Solbes ja ha assegurat que s'ha abandonat totalment la iniciativa francoalemanya de crear un impost especial sobre la benzina dels avions. Però no ha estat l'única rebutjada. També han barrat el pas a l'anomenada "taxa Tobin", que grava les transaccions de capitals. El ministre d'Economia ha informat que també s'ha discutit la proposta britànica de crear una Facilitat de Finançament Internacional. Per Solbes, però, té una dificultat crucial, i és que significaria emprar recursos futurs que generarien "problemes de dèficit i deute".
Anar al contingut