L'avió de Spanair volava sense el sistema de frenada d'un dels motors

L'avió de Spanair sinistrat dimecres passat a l'aeroport madrileny de Barajas volava sense el sistema de frenada d'un dels motors. És el que recull l'informe que la Guàrdia Civil ha enviat al jutge de Madrid que investiga l'accident, en el qual van perdre la vida 154 persones. L'avaria a la peça es va detectar tres dies abans, i els tècnics van decidir desconnectar-la. Spanair no ha volgut fer cap comentari sobre aquesta avaria, però sí que ha confirmat que d'aquí a uns dies lliurarà als familiars de les víctimes un avançament de les indemnitzacions de 25.000 euros. Mentre els forenses ja han identificat 126 cadàvers, el jutge del cas investiga perquè els fèretres amb dues de les víctimes els van intercanviar per error i els van entregar a les famílies, que van incinerar uns cossos que no eren dels seus morts.
L'avió de Spanair volava sense el sistema de frenada d'un dels motors
Madrid

L'avió de Spanair volava sense el sistema de frenada d'un dels motors

L'avió de Spanair sinistrat dimecres passat a l'aeroport madrileny de Barajas volava sense el sistema de frenada d'un dels motors. És el que recull l'informe que la Guàrdia Civil ha enviat al jutge de Madrid que investiga l'accident, en el qual van perdre la vida 154 persones. L'avaria a la peça es va detectar tres dies abans, i els tècnics van decidir desconnectar-la. Spanair no ha volgut fer cap comentari sobre aquesta avaria, però sí que ha confirmat que d'aquí a uns dies lliurarà als familiars de les víctimes un avançament de les indemnitzacions de 25.000 euros. Mentre els forenses ja han identificat 126 cadàvers, el jutge del cas investiga perquè els fèretres amb dues de les víctimes els van intercanviar per error i els van entregar a les famílies, que van incinerar uns cossos que no eren dels seus morts.
Cua de l'avió sinistrat

Imatge de la cua de l'avió sinistrat (Foto: EFE)

Tres dies abans del sinistre els mecànics de Spanair van detectar que la reversa del motor dret no funcionava correctament i la van desconnectar. La reversa és la placa situada a la part posterior del motor que es desplega cap enrere quan l'avió ha tocat terra i desvia l'aire propulsor de la turbina en sentit contrari. La reversa, per tant, ajuda l'avió a frenar durant l'aterratge.

La normativa indica que un avió pot volar amb una de les reverses desconnectades, perquè no es considera una avaria greu. Spanair no ha volgut fer cap comentari sobre aquesta avaria, que s'afegeix a la de la sonda que mesura la temperatura exterior que es va detectar una hora abans de l'enlairament.

126 identificats

La companyia aèria Spanair ja ha lliurat a les famílies 112 cossos de les 154 víctimes de l'accident aeri de Barajas. La meitat els han traslladat en avions de Spanair o d'altres companyies i, l'altra, per carretera.

Mentrestant, al tanatori de La Almudena, quan ja han passat nou dies del fatídic accident, continua la feina de reconeixement dels cadàvers. El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha assegurat, en referència a la tasca dels pèrits forenses, que estan treballant amb rigor. De moment, s'ha confirmat la identitat de 126 de les 154 víctimes. El ritme de les identificacions, de fet, ha obligat a ajornar el funeral, que es farà finalment l'11 de setembre.

Intervanvi de fèretres

El jutge que investiga l'accident, Javier Pérez, investiga perquè els fèretres amb les restes de dues de les víctimes mortals els van intercanviar per error en el moment que la funerària va recollir els taüts. L'intercanvi va provocar que les restes de la víctima 134, un ciutadà francès, fossin entregats a la família de la víctima 104, i viceversa. Les famílies, per tant, van incinerar uns cossos que no eren dels seus morts. L'errada s'ha solventat i cada família ja té les urnes amb les cendres dels seus familiars.

El jutge ha volgut deixar ben clar que aquesta "incidència" no té cap relació amb la identificació dels cadàvers, que s'està fent amb totes les garanties i sota la supervisió judicial.

14 ferits continuen ingressats a Madrid

D'altra banda, continuen ingressats en diferents hospitals catorze dels ferits en l'accident, i dos d'ells es troben en estat molt greu. La directora mèdica de l'Hospital de la Paz, Aurora Fernández, ha explicat que si bé en molts moments els ferits són conscients que s'han salvat d'una gran tragèdia i se senten eufòrics, en altres ocasions el seu estat d'ànim decau.

Gregoria Mendiola Rodríguez, una de les pacients que estava més greu, "ha millorat considerablement". La dona, de 44 anys, continua a l'UCI, però ja no està sedada, segons l'últim comunicat mèdic.


Indemnitzacions abans de 15 dies

Una de les prioritats de la companyia aèria, però, és posar en marxa la maquinària de les indemnitzacions, i és per això que ha obert una segona oficina d'atenció a les famílies de les víctimes. Després de la que ja va obrir a Madrid el dia 20 a l'Hotel Auditorium, ara n'ha habilitat una altra a Las Palmas de Gran Canaria, d'on provenien la majoria dels passatgers del vol. 

La nova oficina, que compta amb un equip de dotze voluntaris, tindrà seu a l'Hotel Tryp Iberia i obrirà amb horari ininterromput de 9.00 a 21.00 hores. Pel que fa a les quantitats de les indemnitzacions, als parents directes se'ls avançaran uns 25.000 euros abans de dues setmanes. Ho ha assegurat el director de Recursos Humans de Spanair, Héctor Sandoval. L'oficina, a més, també gestionarà l'ajuda psicològica i legal per als familiars.