L'AVE per a la Meca, el major contracte adjudicat a un consorci espanyol

El contracte per construir el tren d'alta velocitat entre les ciutats santes de la Medina i la Meca, el "AVE dels pelegrins", és el major adjudicat a un grup espanyol d'empreses, ja que ascendeix a 6.737 milions d'euros, i el primer d'aquest tipus que un país obre a la competència internacional.
L'AVE per a la Meca, el major contracte adjudicat a un consorci espanyol
Riad

L'AVE per a la Meca, el major contracte adjudicat a un consorci espanyol

El contracte per construir el tren d'alta velocitat entre les ciutats santes de la Medina i la Meca, el "AVE dels pelegrins", és el major adjudicat a un grup espanyol d'empreses, ja que ascendeix a 6.737 milions d'euros, i el primer d'aquest tipus que un país obre a la competència internacional.
Redacció Actualitzat
Signatura  del contracte de "AVE dels peregrins"

Ana Pastor, Jubarah bin Eid Al-Suraiseri, José Manuel García-Margallo, Abdul Aziz bin Mishaal bin Abdul Aziz, a la signatura del contracte de "AVE dels peregrins"

Aquest contracte, que s'ha signat a la capital de l'Aràbia Saudita, suposarà per a Espanya exportacions de la seva tecnologia per valor de 2.700 milions d'euros, el 40% del pressupost total.

En el consorci, denominat Al-Shoula Consortium, hi participen Renfe, Adif, Talgo, Indra, Cobra (grup ACS), OHL, Copasa, Dimetronic, Inabensa, Imathia, Consulstrans i Ineco, així com les empreses saudites Al- Shoula i Al-Rosana.

A la signatura del contracte amb la Saudita Railways Organization (SRA), hi ha assistit la ministra de Foment, Ana Pastor, que ha qualificat aquest acord "d'històric i d'exemple de col·laboració entre el sector públic empresarial i les empreses privades", cosa que ajudarà a donar projecció internacional a Espanya.

El seu homòleg saudita, Jubarah bin Eid al-Suraiseri, que també ha assistit a l'acte, ha posat de manifest la contribució al desenvolupament estratègic de l'Aràbia Saudita que tindrà aquest projecte al "reforçar la competitivitat del país i donar més serveis als seus viatgers".

Així mateix ha estat present el ministre espanyol d'Exteriors, José Manuel García-Margallo, que ha ressaltat la "màxima excel·lència" de les empreses espanyoles, la seva "tecnologia, aptitud i mida" i ha agraït la feina feta pels seus antecessors en el govern, així com al rei Joan Carles I, pel seu "continu i permanent suport".

Per la seva banda, el príncep Abdul Aziz bin Mishaal bin Abdul Aziz, president de la companyia Al-Shoula, ha considerat que les empreses espanyoles allà presents "gaudeixen de fama internacional" perquè tenen "la millor tecnologia del món en matèria de transport ferroviari".

L'anomenat "AVE dels pelegrins" cobrirà en menys de 2 hores i mitja els 450 quilòmetres que separen les dues ciutats santes de l'Islam, visitades cada any per 2,5 milions de fidels musulmans, ja que el seu disseny permet assolir velocitats de fins a 320 quilòmetres per hora.

El contracte signat recull el disseny i la construcció de la via i els sistemes ferroviaris (elèctric, catenària, senyalització, sistemes de telecomunicacions, bitllets), i el subministrament de 35 trens d'alta velocitat de tretze vagons cada un, amb una opció complementària per a 20 trens més.

Així mateix, preveu el manteniment de la via i el material rodant durant dotze anys, encara que el govern saudita es reserva el dret de donar per acabat el contracte als set anys o, per contra, de continuar fins a 17 anys en total.

A causa de la situació del país, els enginyers de les empreses del consorci han desenvolupat solucions que permetran al tren circular amb temperatures extremes i sobre sorra de desert, i s'impedirà que aquesta es coli entre les peces o en el sistema d'aire condicionat.

Per això ha estat essencial la proposta del Talgo 350, conegut com "l'ànec", que preveu alternatives per a aquests inconvenients, així com altres solucions tècniques que es desenvoluparan en la infraestructura de les vies.

La construcció del tren d'alta velocitat entre Medina i la Meca és la segona fase del Haramain High Speed Railway. La infraestructura ja es va adjudicar a un grup majoritàriament xinès i està en procés, encara que amb cert retard.

Tot i això, el consorci tindrà un termini de 34 mesos per finalitzar les obres i té previst poder provar els primers trens el setembre del 2013.