INFRAESTRUCTURES

L'AVE fa deu anys

Avui, 21 d'abril, fa exactament deu anys que va entrar en funcionament l'AVE entre Madrid i Sevilla, una de les obres d'infraestructura més importants dutes a terme pel govern socialista de l'època. Però després d'aquests anys continua sent l'únic tram d'alta velocitat que hi ha en el territori espanyol. Els que estan en construcció, sobretot els que afecten Catalunya, encara trigaran a inaugurar-se.

Actualitzat
Quaranta-tres milions de viatgers han pujat als combois de l'AVE des que van començar a funcionar, el 1992. En l'últim any, el nombre de viatgers ha multiplicat gairebé per sis el del 1992, gràcies a l'augment de la freqüència i a l'acceptació del públic. Una de les raons de l'èxit és la puntualitat de l'AVE, que només ha arribat tard en el 0,25% dels 113 mil viatges que ha fet. En aquestes poques ocasions que hi ha hagut retard, Renfe ha tornat els diners del bitllet als viatgers, en compliment del compromís de puntualitat que manté com a estratègia comercial. Entre els viatgers habituals hi ha una clara preferència per l'AVE respecte a l'avió, i, en elguns casos, fins i tot el cotxe. Aquestes opinions reflecteixen fidelment l'evolució dels viatges entre Madrid i Sevilla en els últims anys. El 1990, abans que comencés a funcionar l'AVE, el 63% dels viatges es feien amb avió, i el 36%, amb tren. Nou anys després, l'avió es quedava amb el 17% dels viatgers i l'AVE sumava un espectacular 82%. Un grup de treball de la Universitat de Castella-la Manxa ha previst que la competència de l'AVE al pont aeri Madrid-Barcelona també tindrà efectes dràstics, però menys que en el cas de Sevilla.
Anar al contingut