Barcelona

L'autor del projecte original de la línia 5 reforça la tesi de l'excavació errònia com a causa

L'autor del projecte constructiu de les obres de la línia 5 del metro, Ferran Casanova, ha defensat la validesa del projecte inicial davant la comissió d'investigació. Casanova, però, s'ha desvinculat de les modificacions que es van fer posteriorment, com, per exemple, la ubicació del túnel de maniobres. També ha dit que per ell els estudis geològics eren suficients i correctes. Sobre les causes de l'enfonsament, no s'ha volgut definir, encara que ha posat èmfasi en la polèmica excavació duta a terme a la zona de l'esvoranc.

Actualitzat
La comissió parlamentària que investiga les obres de la línia 5 del metro al barri del Carmel i l'adjudicació i gestió de l'obra pública a Catalunya s'ha tornat a reunir en la que ja és la dotzena sessió. El primer a comparèixer ha estat Ferran Casanova, autor material del projecte de prolongació de la línia 5 del metro, en representació de l'empresa TEC-4. Ferran Casanova ha assegurat que el director d'obres, Javier Gete-Alonso, no va ordenar la realització de l'excavació en un tram del túnel que estava "en observació". Aquesta afirmació coincideix amb la hipòtesi llançada per l'exdirector general de GISA Xavier Borràs, que en una recent compareixença va apuntar a un "error humà" en l'excavació de la solera, que es va produir de nit i possiblement sense una ordre explícita del director d'obres, defensada posteriorment pel propi Gete-Alonso i pel responsable dels estudis geotècnics, Benjamín Celada. Casanova ha explicat també que el seu projecte -que es divideix en un document de traçat, en un altre d'impacte ambiental i en un tercer de constructiu- partia "d'un document previ" de la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat en què s'indicava la ubicació de les estacions del Carmel, de la Teixonera i de la Vall d'Hebron. L'autor del projecte original i gerent de la direcció d'obres ha anunciat que es van subcontractar els annexos de túnels i d'estudis geotècnics a les empreses Geocontrol i Geotec, respectivament, perquè eren empreses "especialitzades". Modificacions al seu projecte Casanova ha detallat i ha explicat cada modificació que es va introduir en el seu projecte, abans fins i tot que s'iniciessin les obres, entre les quals destaca el canvi d'ubicació del polèmic túnel de maniobres. En aquest sentit, ha assenyalat que el túnel auxiliar a Horta "no estava contemplat en el primer document d'inici de projecte", que estipulava una galeria de serveis a la Vall d'Hebron. Els canvis d'ubicació d'aquest túnel, primer a Horta i després al Carmel, es van deure, segons el testimoni de Casanova, a les necessitats de la futura explotació de la línia i van ser plantejats per l'Ajuntament de Barcelona per no afectar el trànsit de la Ronda de Dalt, i de Transports Metropolitans de Barcelona amb el vistiplau de la Direcció General de Ports. El responsable del projecte original, que ha dit que no se sent responsable de l'enfonsament del Carmel, ha contestat que "sí que em molesta" (que es modifiqui el projecte), però ha matisat que no podia fer res davant les peticions de canvis, sobretot de TMB. En l'última sessió de la comissió, que va durar gairebé dotze hores, es van constatar les contradiccions entre les versions de les empreses constructores i la direcció de l'obra. Mentre que el responsable de la direcció de l'obra va assegurar davant la comissió que l'ensorrament el va provocar un error humà, les constructores atribueixen l'esvoranc a una informació geològica incompleta.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut