L'anàlisi de les taules renaixentistes del pintor Pere Mates del Museu d'Art de Girona conclouen que no són de l'època

L'anàlisi de les taules renaixentistes del pintor Pere Mates del Museu d'Art de Girona conclouen que no són de l'època

L'anàlisi de les taules renaixentistes del pintor Pere Mates del Museu d'Art de Girona conclouen que no són de l'època

Àngels Solé, directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, amb les obres analitzades. (Horitzontal)

Àngels Solé, directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, amb les obres analitzades. (Horitzontal)

ACN Sant Cugat del Vallès.-A falta dels resultats de la segona fase de l'estudi, els especialistes del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRMC) asseguren que els primers anàlisis de les tres taules renaixentistes del pintor gironí Pere Mates propietat del Museu d'Art de Girona no són de l'època. Això fa que les taules subhastades i comprades per la Generalitat ahir dijous a Madrid, dues elles idèntiques a les analitzades, són les pintades per Pere Mates al segle XVI. La directora del CRMC, Àngels Solé, ha explicat que tant el suport de fusta utilitzat com els pigments, resines i aglutinants són elements de finals del segle XIX i principis del XX. De fet, Solé ha afegit que fins i tot els croquelats, les esquerdes fetes a la taula per simular que és antiga, "estan fetes d'una forma molt matussera". La directora del Museu d'Art de Girona, Carme Clusellas, ha assegurat que no l'ha sorprès el resultat de l'anàlisi perquè ja quan es van adquirir les obres el 2010 els restauradors del museu "van veure coses". "Del que es tractava era saber si eren taules molt retocades o no eren d'època", ha reblat.

De les tres taules de Pere Mates analitzades al CRMC, que formen part d'un cicle del pintor sobre la vida de sant Joan Baptista, dues d'idèntiques van ser subhastades ahir dijous a la Sala Albalarte de Madrid i la tercera és una còpia d'una obra del pintor gironí propietat del MNAC. A la subhasta, i a petició del Museu d'Art de Girona, la Generalitat va adquirir un total de sis taules per un preu de 36.000 euros.La directora del Museu d'Art de Girona, Carme Clusellas, tot i reconèixer que la subhasta de Madrid "va precipitar els fets", ha volgut aclarir que des que el museu gironí va adquirir les tres taules l'any 2010, els seus restauradors "van sospitar alguna cosa". Així, ha explicat, l'any 2014, quan ella es va fer càrrec de la direcció del museu, ja es va encarregar un estudi al Departament de Química Aplicada de la Universitat de Barcelona (UB). Malgrat que aquest estudi encara no ha finalitzat, recentment, el seu responsable, José Francisco Garcia, ja va alertar al museu gironí que les obres podrien no ser de l'època.Unes sospites que l'estudi del CRMC ha confirmat en una primera fase. La directora del centre, Àngels Solé, ha explicat que els primers estudis deixen clar que les tres taules no van ser pintades per Pere Mates al segle XVI. Ho confirma el fet que la taula de fusta utilitzada com a suport i els pigments, resines i aglutinants emprats són de finals del segle XIX i principis del XX A tall d'exemple, Solé ha afegit que la capa de preparació de la fusta per pintar-hi a sobre és de sulfat de bari, un producte que no s'utilitzava al segle XVI, així com l'òxid de titani per crear els blancs o el blau Prússia. Solé assegura que a dia d'avui molts artistes podrien copiar qualsevol obra de qualsevol artiste amb l'assessorament d'un bon químic, però que en el cas de les tres taules la còpia és força dolenta perquè la fusta, per exemple, es va tallar amb una serra mecànica i els croquelats, les esquerdes que s'utilitzen perquè semblin més antigues les obres, "són molt matussers".Al seu torn, la directora del Museu d'Art de Girona no s'ha mostrat gaire sorpresa ni preocupada pels resultats inicials de l'anàlisi de les taules. Aquí, Clusellas ha explicat que els arriben molt poques obres del Gòtic i del Renaixement que no hagin estat retocades i que en aquest cas el que s'havia d'esclarir era si les taules havien estat molt retocades o no eren de l'època. Amb tot, ha destacat que tot i haver exposat durant gairebé sis anys tres obres de Mates que no eren originals, al final "tot ha sortit bé" perquè han pogut comprar-ne sis de noves i "tampoc els ha sortit gaire car".Clusellas, que ha descartat exigir responsabilitats per la compra de les tres taules, ha apuntat que el pròxim pas serà parlar amb l'empresa que els les va vendre el 2010, amb qui ja han contactat, per veure si se'ls pot restituir el valor de la venda i, d'aquesta manera, invertir els diners en noves adquisicions. Tant Magda Gassó, cap del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat, com la directora del Museu d'Art de Girona, han defensat la compra ahir de les sis taules del pintor gironí, En aquest sentit, Clusellas, ha explicat que tot i que es considera que les obres del Renaixement a Catalunya no són molt importants, Pere Mates va ser un pintor nascut a Sant Feliu de Guíxols i que va treballar molt a Girona del que "cal conservar i difondre" tant com es pugui la seva obra.Per últim, Carme Clusellas ha avançat que el Museu d'Art de Girona està planificant una exposició sobre Pere Mates per presentar les taules comprades així com la que és propietat del MANC que es podria inaugurar a inicis de l'any vinent.