L'alt tribunal europeu declara il·legal la "llei Volkswagen" perquè considera que vulnera la lliure circulació de capitals

El Tribunal de Justícia de la UE ha declarat il·legal l'anomenada "llei Volkswagen", que protegeix el fabricant alemany d'opes hostils. L'alt tribunal dóna la raó a la Comissió Europea, que va denunciar la situació el 2005, i que considera que aquesta normativa vulnera la lliure circulació de capitals. Entre altres coses, censura que la normativa, en vigor des del 1960, permeti a les autoritats alemanyes controlar la presa de decisions del grup automobilístic. A més, el tribunal recorda que el Tractat de la UE prohibeix tota mena de restricció al moviment de capitals entre estats membres, cosa que considera que incompleix la llei. Els analistes entenen que la sentència obre les portes a Porsche a aconseguir el control total de l'empresa.
L'alt tribunal europeu declara il·legal la "llei Volkswagen" perquè considera que vulnera la lliure circulació de capitals
Luxemburg

L'alt tribunal europeu declara il·legal la "llei Volkswagen" perquè considera que vulnera la lliure circulació de capitals

El Tribunal de Justícia de la UE ha declarat il·legal l'anomenada "llei Volkswagen", que protegeix el fabricant alemany d'opes hostils. L'alt tribunal dóna la raó a la Comissió Europea, que va denunciar la situació el 2005, i que considera que aquesta normativa vulnera la lliure circulació de capitals. Entre altres coses, censura que la normativa, en vigor des del 1960, permeti a les autoritats alemanyes controlar la presa de decisions del grup automobilístic. A més, el tribunal recorda que el Tractat de la UE prohibeix tota mena de restricció al moviment de capitals entre estats membres, cosa que considera que incompleix la llei. Els analistes entenen que la sentència obre les portes a Porsche a aconseguir el control total de l'empresa.

El tribunal europeu ha declarat avui il·legal l'anomenada "llei Volkswagen" perquè considera que vulnera la lliure circulació de capitals. D'aquesta manera, ha donat la raó a la Comissió Europea, que el 2005 va denunciar Alemanya perquè considerava que la llei era contrària a la normativa comunitària perquè viola la lliure circulació de capitals i la llibertat d'establiment. Aquest punt, però, no l'ha tingut en compte ara el tribunal en considerar que no s'ha argumentat prou.

Brussel·les citava tres motius per justificar-ho: la limitació de l'exercici dels drets de vot a un 20% del capital social quan un accionista supera aquest percentatge; l'elevació al 80% del llindar de majoria necessària per a l'adopció de decisions a la junta general d'accionistes, i el nomenament per part del govern federal i del land de la Baixa Saxònia de dos membres en el consell de vigilància de l'empresa.

L'audiència sobre el cas va tenir lloc al desembre del 2006 i l'advocat general del tribunal, Dámaso Ruiz-Jarabo, es va pronunciar sobre aquesta qüestió el passat 13 de febrer del 2007. Ruiz-Jarabo va arribar a la conclusió que la "llei Volkswagen" restringia la lliure circulació de capitals i que la normativa alemanya enfortia la posició del govern federal i del land de la Baixa Saxònia i impedia qualsevol interferència en la gestió de l'empresa.

Els analistes entenen que la sentència obre les portes a Porsche per aconseguir el control total de l'empresa. Precisament, aquesta automobilística ha celebrat la prohibició de la normativa que limita els drets de vot d'un accionista al 20%, independentment de la seva participació, que és del 31%.