L'Ajuntament licita el túnel de Glòries i bona part del parc en deu lots diferents per reduir riscos

L'Ajuntament licita el túnel de Glòries i bona part del parc en deu lots diferents per reduir riscos

L'Ajuntament licita el túnel de Glòries i bona part del parc en deu lots diferents per reduir riscos

La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, i el director general de BIMSA, Ángel Sánchez, en roda de premsa a l'Ajuntament l'11 d'octubre del 2017 (horitzontal)

La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, i el director general de BIMSA, Ángel Sánchez, en roda de premsa a l'Ajuntament l'11 d'octubre del 2017 (horitzontal)

ACN Barcelona.-L'Ajuntament de Barcelona ha iniciat ja el procés de licitació de l'obra civil de les dues fases del túnel de Glòries per un valor de 79,464 MEUR sense IVA. Com ja es va avançar aquest estiu, el projecte es dividirà en cinc lots per reduir riscos, i el mateix es farà també amb l'obra de l'àmbit de la clariana del Parc de Glòries, una gran esplanada verda que també es licita en cinc trossos diferents per 14,825 milions. La previsió és començar obres en els dos àmbits durant el primer trimestre del 2018. Després de l'aturada de les obres del primer tram pels elevats sobrecostos, l'objectiu és diversificar adjudicataris, impedir baixes excessives i també guanyar temps, ja que tots els lots s'executaran de manera simultània. A més del risc econòmic, el director general de BIMSA, Ángel Sánchez, ha destacat que el fet de licitar deu obres diferents pot implicar donar feina a una vintena d'empreses, amb una nivell d'ocupació important.

BIMSA ha licitat les dues fases del túnel de Glòries en cinc lots diferents, els tres primers que correspondrien a la primera part, i els altres dos al segon tram, entre Badajoz i Rambla del Poblenou. Els tres lots inicials corresponen a tres obres per fer passar el túnel per sota de diferents infraestructures, ja sigui de Rodalies, Regionals o el Metro. És el tram més profund, arribant a 27 metres sota la rasant de la plaça. El director general de l'empresa pública, Ángel Sánchez, ha explicat que el fet que tres empreses o unions d'empreses diferents hagin d'ocupar-se dels tres projectes unifica criteris i també pot ser un motiu de competència sana entre elles. Es tracta de tres obres molt semblants tècnicament. En el cas dels lots quatre i cinc, el quart adjudicatari s'encarregarà de l'estructura del túnel i el cinquè farà l'excavació interior. La profunditat mitjana serà d'uns 10 metres per sota de la rasant de Gran Via. Els projectes oscil·len entre els 8 i els 31 milions d'euros.La tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, ha recordat els "desajustos econòmics importantíssims" que van portar el govern municipal a aturar les obres del primer tram de túnel, i ha apuntat que la rebaixa del risc és l'element clau per entendre la divisió en lots en la nova licitació. Les empreses podran presentar ofertes a tots els lots però només en podran guanyar un. Hi haurà més marge de control públic, ha dit, i es llença un missatge en contra de les "baixes que no es poden complir". Sanz ha apuntat que en un contracte de 100 MEUR, els candidats fan de tot i més per aconseguir l'obra, amb baixes que poden arribar als 30 milions, però quan es tracta de lots més petits, les quantitats són "més assumibles".La divisió en lots també permetrà, ha continuat, recuperar temps perdut per la paralització de les obres, ja que tots ells es podran executar de forma simultània. Només hi haurà un petit decalatge en el cas del lot cinquè.A més, en aquesta licitació es rebaixa el pes de l'oferta econòmica i s'incorporen altres criteris com les condicions salarials i laborals dels treballadors. El cost tindrà 30 punts sobre 100 i hi ha altres criteris automàtics, com la millora salarial o el percentatge de personal propi, fins arribar als 51 punts. Els altres 49 tenen a veure amb l'oferta tècnica. Els serveis jurídics encara estan estudiant si es poden excloure els anteriors adjudicataris en aquesta nova licitació. De moment, continuen les negociacions per liquidar l'obra. Les noves obres començarien durant el primer trimestre del 2018 amb la previsió que la infraestructura estigui en marxa durant el primer trimestre del 2021.En paral·lel, l'Ajuntament també licita les obres de la clariana de la 'Canòpia', el projecte per al Parc de Glòries. L'objectiu és iniciar també les obres en el primer trimestre del 2018 per acabar-les un any després. El preu de sortida és de gairebé 15 MEUR i inclou pràcticament una hectàrea de verd urbà, la Rambla dels Encants (passeig per a vianants i bicicletes), una àrea de gestió d'espais verds, un node lúdic amb espai per a infants, refugis de natura, àrea per a gossos, una zona esportiva amb taules de joc i instal·lacions diverses, guinguetes de préstec de materials i lavabos. Aquesta licitació segueix el mateix esquema que l'anterior i es fa també en lots. Sánchez ha destacat que treure a concurs cinc lots del túnel i cinc del parc suposa deu obres, i si es compta que es presenten unions temporals de dues empreses per a cada lot, es pot donar feina a una vintena d'empreses diferents, amb el nivell d'ocupació que això suposa.En preguntar-li si el fet de tenir tantes empreses diferents treballant alhora en el túnel pot comportar problemes de coordinació, Sánchez ha apuntat que caldrà fer un esforç en aquest sentit, però ha semblat més important la diversificació més enllà dels problemes que pugui comportar a l'hora de dirigir l'obra. Hi haurà una sola direcció per unificar tot el projecte i certificar totes les actuacions, amb un equip responsable i un responsable després de cada tram.