Detall de la cartell de la campanya per la mobilitat sostenible i segura
Detall de la cartell de la campanya per la mobilitat sostenible i segura
Catalunya

La vaga redueix el transport coincidint amb el final de la Setmana de la Mobilitat Sostenible

L'atzar ha volgut que l'últim dia de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura que promou l'ús del transport públic, entre altres coses, coincideixi amb el 29-S, data de la vaga general. I tenint en compte que Catalunya serà l'únic territori de tot l'Estat on no hi haurà transport urbà, interurbà ni Rodalies fora de les hores punta, tot fa pensar que dimecres no serà, precisament, un bon dia per fomentar l'ús d'aquests mitjans públics. Davant de les diferències que hi ha en els serveis mínims segons si es mira una autonomia o una altra, els sindicats catalans remarquen que els serveis de Catalunya són "els més justos" perquè es van pactar amb la Generalitat i la patronal el 2006, lluny d'una convocatòria de vaga.

Actualitzat
La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que porta activitats a 140 municipis catalans, té lloc entre el 22 i el 29 de setembre i es va instaurar el 2001, després de dues edicions del Dia sense Cotxes.

Aquest any, l'últim dia coincidirà amb la vaga general convocada contra la reforma laboral. Des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques recorden que la setmana es programa "molt abans" i "sempre en les mateixes dates", de manera que no s'ha evitat la coincidència. De tota manera, en previsió de possibles afectacions ja es va modificar algun acte, principalment a Lleida, on el dia de Sant Miquel, a més, és festiu. 

Sigui com sigui, els usuaris tindran poques opcions de fer servir el transport públic el 29 de setembre. A Catalunya, els serveis mínims pactats preveuen un 25% del servei habitual en  metro, bus, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies a les hores punta, -de 06.30 a 09.30 i de 17.00 a 20.00 hores. 

Fora d'aquests límits horaris, però, no hi haurà transport urbà, interurbà ni Rodalies, cosa que no passarà a altres autonomies. Els casos més extrems són Madrid o Castella-la Manxa, on no s'ha arribat a cap acord amb els sindicats i els serveis mínims hi arriben al 50% en hora punta. 

Pels sindicats catalans els serveis mínims d'aquí són els més justos perquè es van pactar amb la Generalitat i la patronal el 2006, en fred i sense l'ombra de la vaga a sobre. El que no es va incloure en aquests serveis mínims van ser els trens de mitjana distància. Els usuaris de les línies de tren de Figueres o Tortosa, per posar dos exemples, hauran de recórrer al transport privat en cas que vulguin fer aquests trajectes. 
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut