La UE proposa que els cotxes portin llums de dia a partir del 2011

D'aquí a poc més de dos anys els cotxes hauran de sortir de fàbrica amb uns nous fars que incorporin llums de dia. La Comissió Europea és la principal impulsora d'aquesta iniciativa, que podria evitar fins a 2.000 morts anuals a tota la UE. L'executiu comunitari s'ha basat en l'experiència de diversos països, en què els cotxes circulen amb els llums oberts tot el dia, que fa que la resta dels usuaris de la via vegin millor els automòbils. Camions i autobusos no hauran de seguir aquesta normativa fins al 2012.
La UE proposa que els cotxes portin llums de dia a partir del 2011
Brussel·les

La UE proposa que els cotxes portin llums de dia a partir del 2011

D'aquí a poc més de dos anys els cotxes hauran de sortir de fàbrica amb uns nous fars que incorporin llums de dia. La Comissió Europea és la principal impulsora d'aquesta iniciativa, que podria evitar fins a 2.000 morts anuals a tota la UE. L'executiu comunitari s'ha basat en l'experiència de diversos països, en què els cotxes circulen amb els llums oberts tot el dia, que fa que la resta dels usuaris de la via vegin millor els automòbils. Camions i autobusos no hauran de seguir aquesta normativa fins al 2012.

Els automòbils fabricats a partir del 7 de febrer del 2011 hauran d'incorporar els llums diürns automàtics per millorar la seva visibilitat i augmentar la seguretat en carretera. La Comissió Europea confia que, amb aquesta mesura, els morts a causa dels accidents de trànsit podrien disminuir entre un 3 i un 5%. Un any i mig després, l'agost del 2012, aquesta obligació s'estendrà a camions i autobusos.

Aquests llums seran només frontals i s'activaran de manera automàtica en encendre el motor. La seva intensitat i direcció serà diferent dels llums actuals, de manera que no serviran per il·luminar la carretera. D'aquesta manera, quan un conductor entri en un túnel o accedeixi en un tram en què tingui dificultats per veure la via, haurà de connectar manualment el sistema d'il·luminació tradicional.

Itàlia, Polònia, Dinamarca, Finlàndia i Suècia ja exigeixen l'ús de llums durant el dia en alguns tipus de carreteres. El bon resultat que ha donat aquesta mesura ha fet que la UE l'hagi assumida.