Galícia

La UE i Madrid demanen explicacions perquè el petroler no complia les mesures de seguretat

La Comissió Europea i el govern espanyol demanen explicacions perquè el petroler que s'ha esquerdat davant les costes de Galícia no complia les mesures mínimes de seguretat. Diverses dotacions treballen a la zona de Finisterre per evitar que es vessin al mar les 77.000 tones de fueloil que transporta el petroler, que podrien provocar una catàstrofe ecològica de grans dimensions. Si les condicions meteorològiques no empitjoren i si el buc del vaixell aguanta una mica, es podrà esvair el perill d'una marea negra a les costes de Galícia.

Actualitzat
Continua l'esforç titànic per allunyar mar endins el petroler "Prestige", ple amb prop de 80.000 tones de fuel, que amenaça de partir-se i provocar una gran contaminació a les costes de Galícia. La taca supera els 9 quilòmetres de longitud i sembla que està controlada. A més, en aquests moments ja no en vessa més. Tres remolcadors arrosseguen el "Prestige" a una distància de més de 10 quilòmetres del cap Touriñan i, si les condicions meteorològiques es mantenen, es confia que continuï la marxa sense tocar la costa gallega. L'alarma va saltar, ahir a la tarda, quan el petroler va avisar d'una via d'aigua enmig del fort temporal i va demanar socors. Es trobava a 50 quilòmetres a l'oest del cap de Finisterre. Els equips de rescat van poder salvar 24 dels 27 tripulants, filipins i romanesos, mentre que tres, entre ells el capità i el cap de màquines, de nacionalitat grega, no van voler abandonar la nau. Alguns dels tripulants han tornat, avui, al petroler per ajudar en la feina de rescat. El petroler té bandera de conveniència de les Bahames, va ser construït el 1976, i viatja regularment entre Letònia i Gibraltar. Per la data de construcció no té doble buc, obligatori actualment per a les embarcacions que transporten hidrocarburs per reduir les possibilitats de provocar una marea negra. A més, ja va ser sancionat dues vegades, fa tres anys, per infraccions de seguretat. Segons els tècnics que investiguen l'accident, la via d'aigua s'ha declarat per "fatiga dels materials" deguda a l'antiguitat o al mal manteniment del buc del petroler. El ministre Francisco Álvarez-Cascos, ha anunciat que el govern estudia accions legals contra els responsables de l'accident. En la mateixa línia, un portaveu de la Unió Europea anunciava que demanaran explicacions a la Gran Bretanya perquè el vaixell va passar per Gibraltar abans d'arribar a Galícia. El "Prestige", sí que té, en canvi, un sistema d'emergència que facilita les feines de remolc. Un remolc que es fa mar endins per minimitzar els danys ecològics. Precisament, el grup ecologista Greenpeace ha alertat de la gran catàstrofe ecològica i ha denunciat que les companyies petroleres lloguen els vaixells amb bandera de conveniència en països que no tenen cap control mediambiental ni de seguretat. Greenpeace recorda les tràgiques conseqüències de l'"Exxon Valdés", que va vessar 40.000 tones de fuel a les costes d'Alaska, només la meitat de les que transporta el "Prestige".
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut