La transició modal i l'eficiència energètica, entre les tendències de canvi dins el sector ferroviari

La transició modal i l'eficiència energètica, entre les tendències de canvi dins el sector ferroviari

La transició modal i l'eficiència energètica, entre les tendències de canvi dins el sector ferroviari

La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, El  membre del patronat de la Fundació Fòrum Ambiental, Jordi Hereu, i el president d'FGC, Enric Ticó a la presentació de l'informe sobre tendències d'ecoinnovaci

La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, El membre del patronat de la Fundació Fòrum Ambiental, Jordi Hereu, i el president d'FGC, Enric Ticó a la presentació de l'informe sobre tendències d'ecoinnovació en mobilitat ferroviària. 20 març 2017 (Horitzontal).

ACN Barcelona.-La transició modal, l'eficiència energètica, l'ecoinnovació en el producte, les infraestructures sostenibles, la multimodalitat i els nous models de negoci són les accions que estan duent a terme les empreses per abordar el canvi cap a la innovació ecològica i sostenible, segons exposa l'informe 'Tendències d'ecoinnovació en mobilitat ferroviària', presentat aquest dilluns pel Laboratori d'Ecoinnovació. El projecte és una iniciativa de l'Obra Social La Caixa i la Fundació Fòrum Ambiental amb la col·laboració de Railgrup, Alstom, TMB i FGC. En l'anàlisi de les forces de canvi, el secretari tècnic del Laboratori, Markel Cormenzana, ha precisat que el sector aborda tres reptes pel futur. D'una banda, gestionar el rol que tindrà el sector ferroviari dins un desenvolupament sostenible, la digitalització i la mobilitat integrada i el desenvolupament de trens i infraestructures més sostenibles.

L'acte ha comptat amb la presència del membre del patronat de la Fundació Fòrum Ambiental, Jordi Hereu, del president d'FGC, d'Enric Ticó, i de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, qui ha ressaltat que la mobilitat ferroviària és un dels aspectes del futur i per això cal que "apliquem totes les eines d'innovació" per tal que aquest tipus de mobilitat sigui "el que prevalgui" en les ciutats.Vidal també ha analitzat sobre com des de Barcelona s'aposta per a la innovació ecològica en els diferents sectors de la mobilitat, apuntant que és una qüestió on encara es necessita "aprofundir" si es vol aconseguir que aquesta sigui la "mobilitat principal" a les ciutats. Tot i així, la presidenta de TMB creu que la capital catalana "està fent una aposta molt decidida" per a la mobilitat elèctrica, com a "espai d'eficiència energètica".Elements que afectaran el canvi del sector de trensEl secretari del Laboratori d'Ecoinnovació ha exposat que hi ha cinc elements principals que estan canviant i afectaran el canvi de la mobilitat ferroviària. Per una banda, les forces de canvi tècniques, relacionades amb la tecnologia; les de caràcter ambiental, que tenen a veure amb el canvi climàtic i amb la qualitat de l'aire en àmbit local; les relacionades amb l'escassetat de recursos i la volatilitat de preus; i les forces de canvi relatives en l'àmbit socioeconòmic i dels consumidors.Tendències i reptes pel 2017Cormenzana ha destacat que el sector ferroviari haurà d'emprendre tres reptes principals de cara al 2017. Per una banda, s'hauran de posicionar per a un desenvolupament sostenible i una economia circular, atendre a la necessitat d'una mobilitat més intel·ligent, integrada i digital, que ofereixi "millors experiències d'usuari" i considerar la necessitat de desenvolupar nous trens i estructures més sostenibles.La transició modal, l'eficiència energètica, l'ecoinnovació en el producte, les infraestructures sostenibles, la multimodalitat i els nous models de negoci són els projectes i innovacions que s'hauran d'elaborar per tal d'assolir els reptes proposats pel 2017, segons ha destacat el secretari del Laboratori d'Ecoinnovació.