La T-Mes, entre les més cares d'Europa

El transport públic a Barcelona té un dels preus més baixos d'Europa per viatge esporàdic. En canvi, els abonaments mensuals resulten cars i cal fer un mínim de 51 viatges per amortitzar-los, la xifra més alta de les ciutats analitzades.
La T-Mes, entre les més cares d'Europa

La T-Mes, entre les més cares d'Europa

El transport públic a Barcelona té un dels preus més baixos d'Europa per viatge esporàdic. En canvi, els abonaments mensuals resulten cars i cal fer un mínim de 51 viatges per amortitzar-los, la xifra més alta de les ciutats analitzades.
Carla Pedret Actualitzat
Barcelona té un dels cinc abonaments mensuals més cars d'Europa.

Barcelona té un dels cinc abonaments mensuals més cars d'Europa.

La barrera de l'estació de metro de la Sagrera és oberta i els usuaris passen sense pagar. A l'andana de la línia 1 un tren espera amb les portes obertes, bloquejades per desenes de persones que porten pancartes i xiulets. El que passa en aquesta estació es repeteix en d'altres. Així cada dimecres des de ja fa setmanes. És la manera com un grup de viatgers, coordinats per la Plataforma Stop Pujades Transport, diu prou al darrer increment del preu del transport públic. Es neguen a carregar amb els 540 milions de deute que arrossega l'Autoritat del Transport Metropolità perquè el responsable, segons denuncien, és la mala gestió.

Davant la indignació ciutadana, el conseller de Territori, Santi Vila, també president de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), va justificar en una entrevista a TV3 que la pujada de preus s'havia fet "premiant aquells ciutadans que fan un ús diari" del transport públic.

Les dades diuen una altra cosa. La T-10, el títol més venut, és el que més s'ha encarit, només superat per la T-50/30, la segona targeta amb més demanda. Així doncs, les pujades afectarien prop del 90% dels títols venuts.

Agafar el metro a Barcelona és car o barat? I quant paguen els nostres veïns europeus? Segons les xifres, Barcelona té un dels preus per trajecte més barats d'Europa. La comparació té en compte si existeix alguna targeta tipus T-10.

La situació, però, és ben diferent en el cas dels abonaments mensuals, títols destinats a qui es desplaça per feina o estudis. En aquest cas, la capital catalana és de les més cares. I no només això. La mitjana de viatges necessaris per amortitzar una T-Mes és la més alta de les ciutats analitzades.

 

Agafem com a exemple Munic, una ciutat amb un poder adquisitiu elevat. Si un turista hi va de visita, haurà de pagar 2,50 euros per un trajecte normal. I això amb una T-10. En canvi, un muniquès comprarà una targeta mensual, que tindrà amortitzada amb només 20 viatges. A Barcelona en calen 51. Aquest càlcul surt de dividir el que costa un abonament mensual entre el preu d'un viatge esporàdic.

Com que al barceloní la T-Mes no li surt a compte amb els 40 viatges de mitjana que fa per anar i tornar de l'oficina,  compra una T-10. I què passa quan el muniquès visita Barcelona un cap de setmana amb la seva parella? No pagarà els 2,15 euros del bitllet senzill. Tampoc no triarà la targeta unipersonal diària per a turistes. Comprarà una T-10 i pagarà el mateix que el barceloní per anar cada dia a la feina.

Al muniquès la seva escapada li sortirà molt bé de preu. Pagarà menys que a Amsterdam, Viena o Lisboa. El barceloní, per contra, pagarà més que a qualsevol d'aquestes ciutats, però no per fer vacances sinó per anar a treballar.