La situació es "normalitza" en precari, a l'espera de poder connectar les subestacions de Maragall i Vilanova

Fecsa-Endesa assegurava dimecres que la situació estava "pràcticament normalitzada però alguns veïns continuen sense llum. En el transcurs d'aquest dijous la companyia havia de connectar 14 grups electrògens més a la xarxa elèctrica de Barcelona. Aquests grups es sumen als 120 que hi ha ja instal·lats. Tot i això Fecsa-Endesa no assegura que el subministrament arribi a tots els usuaris que encara pateixen talls dels subministrament elèctric. Per exemple un grup de veïns s'ha manifestat al Passeig Maragall tallant el trànsit després que s'ha aturat el generador que els subministrava corrent. La millora definitiva no aribarà fins que es connecti el cable que provisionalment ha d'unir les subestacions de Maragall i Vilanova. Això podria aconseguir-se també aquest divendres, però la companyia no ho ha garantit. Serà una "normalitat" en precari fins que es recuperi la subestació de Maragall. Els treballs per aconseguir-ho poden trigar setmanes i fins i tot mesos.
La situació es "normalitza" en precari, a l'espera de poder connectar les subestacions de Maragall i Vilanova
Barcelona

La situació es "normalitza" en precari, a l'espera de poder connectar les subestacions de Maragall i Vilanova

Fecsa-Endesa assegurava dimecres que la situació estava "pràcticament normalitzada però alguns veïns continuen sense llum. En el transcurs d'aquest dijous la companyia havia de connectar 14 grups electrògens més a la xarxa elèctrica de Barcelona. Aquests grups es sumen als 120 que hi ha ja instal·lats. Tot i això Fecsa-Endesa no assegura que el subministrament arribi a tots els usuaris que encara pateixen talls dels subministrament elèctric. Per exemple un grup de veïns s'ha manifestat al Passeig Maragall tallant el trànsit després que s'ha aturat el generador que els subministrava corrent. La millora definitiva no aribarà fins que es connecti el cable que provisionalment ha d'unir les subestacions de Maragall i Vilanova. Això podria aconseguir-se també aquest divendres, però la companyia no ho ha garantit. Serà una "normalitat" en precari fins que es recuperi la subestació de Maragall. Els treballs per aconseguir-ho poden trigar setmanes i fins i tot mesos.
Actualitzat

Després que moltes famílies barcelonines han passat 56 hores sense llum, sembla que el malson comença a acabar-se. Fins a 10.000 abonats no han pogut encendre ni una bombeta des de dilluns al matí per la gran apagada que va viure Barcelona arran de dos incendis en dues subestacions elèctriques. En aquell moment van començar les feines per restablir la normalitat, però perquè tothom tingués llum calia connectar un transformador a la xarxa general i instal·lar-hi un cable d'un quilòmetre i mig. El transformador ha entrat en servei aquest dimecres a la tarda i la majoria dels afectats ja han recuperat el servei d'electricitat, cosa que ha portat Fecsa-Endesa a assegurar que la situació estava "pràcticament normalitzada". És una normalitat en precari, basada en els generadors instal·lats als carrers. Pel que fa al cable, no està del tot instal·lat i, per tant, encara hi ha alguns abonats sense llum.

El transformador és una mesura provisional més com, també, la instal·lació d'un cable d'un quilòmetre al carrer Lepant, entre la Gran Via i Rosselló, que uneix les subestacions de Maragall i del carrer Vilanova. Les obres, que han començat la matinada de dimecres, provoquen restriccions en el trànsit. La instal·lació d'aquest cablejat podrien allargar-se encara algunes hores i la companyia Fecsa-Endesa no ha volgut assegurar que estigui enllestit avui mateix. Es preveu, per tant, que encara hi hagi alguns abonats que hagin d'estar unes hores més sense subministrament elèctric. La companyia no ha quantificat el nombre de persones pendents de tornar a la normalitat, però l'Ajuntament de Barcelona ha decidit mantenir activat el pla d'emergències aquesta nit.

Una apagada "anunciada"

La companyia Fecsa-Endesa ha donat a conèixer ara que diumenge passat ja va advertir Red Eléctrica que havia detectat oscil·lacions a la xarxa a la subestació de Maragall. La companyia va advertir que aquest fet podia danyar el sistema de subministrament. La subestació de Maragall és la més gran de les quinze que hi ha a Barcelona.  

Indignació entre els veïns

Malgrat les bones notícies que comencen a arribar sobre el restabliment de la normalitat, el cert és que la indignació creix entre els milers d'afectats per l'apagada. Les conseqüències del dia a dia sense llum s'agreugaven i molts han optat per fer sentir la seva veu al carrer.

Al barri de Gràcia, la paciència s'està esgotant i aquest dimecres al matí els veïns han protestat tallant els carrers. Un grup d'uns 60 veïns han tallat de forma espontània el trànsit al carrer Escorial. Armats amb cassoles per fer-se sentir, els veïns han pres el carrer per expressar la seva indignació i han arribat, en manifestació, fins a la plaça Joanic. En aquest punt, agents dels Mossos d'Esquadra han intentat aturar-los, però els manifestants han assegurat que no pararan la protesta fins que se'ls restableixi el subministrament elèctric. Gràcia és un dels districtes més afectats per l'apagada.

Els veïns havien anunciat una nova concentració a les sis de la tarda a la plaça Joanic, i l'han feta. Hi han anat una trentena de persones però a mesura que avançava la tarda s'hi anava afegint gent. Igualment anaven amb cassoles i altres estris per fer soroll. Reclamaven solucions i exigeixen també que algú assumeixi les responsabilitats per compensar les pèrdues que els suposa estar tanta estona sense llum, sobretot per als 10.000 clients que han hagut de passar la segona nit a les fosques.

La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona reclama als governs català i central una actuació més contundent en la defensa dels drets dels consumidors davant les companyies de llum. La FAVB també anima els afectats a reclamar indemnitzacions.

Les molèsties han estat evidents sobre la ciutadania i també la imatge de la ciutat de Barcelona s'ha ressentit d'aquestes gairebé 60 hores sense llum. Per tot això, l'alcalde, Jordi Hereu, ha parlat amb els responsables de Fecsa Endesa i de Red Eléctrica Española per demanar-los garanties que es farà tot el que calgui perquè no torni a passar una apagada com aquesta mai més.

Recomanen reclamar a Fecsa-Endesa

L'Agència Catalana de Consum recomana a tots els afectats que presentin una reclamació formal davant Fecsa-Endesa. Ho poden fer a través de la mateixa companyia elèctrica o a través de la web de Consum, on ja hi ha penjat un formulari. Des de l'Agència, però, encara no s'ha volgut entrar en la possibilitat que el govern de la Generalitat avanci compensacions econòmiques als afectats, tal com va fer el govern central quan hi va haver el caos a l'aeroport del Prat ara fa un any.

L'ACC insisteix que els afectats intentin acreditar al màxim amb factures els danys provocats per l'apagada i que es posin en contacte amb les assegurances de la llar, que en algunes ocasions cobreixen aquesta mena d'incidents.

D'altra banda, l'Ajuntament de Barcelona i el Col·legi d'Advocats han creat el Servei d'Orientació Jurídica, que a partir d'aquest dijous atendrà els ciutadans gratuïtament de 16 a 19 a la seu de l'entitat, al número 283 del carrer Mallorca.

Les opinions dels usuaris. Clica aquí!

NOTÍCIES RELACIONADES