La revenda: la impunitat dels professionals del frau

Gemma RuizActualitzat

Adele, Bruce Springsteen, Coldplay, U2... no només tenen en comú ser grans estrelles del pop, també comparteixen el fet de provocar, de retruc del seu èxit, una praxis irregular en la venda de les seves entrades. Aconseguir-ne per poder veure'ls en un dels seus macroconcerts és pràcticament missió impossible, per a la majoria dels seus fans. I no és només la lògica qüestió numèrica d'haver-hi més demanda que oferta. Hi ha un altre mal, es diu revenda. I la revenda virtual i a gran escala no només els causa grans perjudicis econòmics, també els comporta grans dosis d'indignació.

Aquest dilluns es posen a la venda les entrades pel concert d'U2 i la seqüència tornarà a ser l'habitual: els tiquets volaran en poca estona i en un no res reapareixeran en webs de revenda amb un increment de preu molt considerable. La impotència de l'usuari i la impunitat dels revenedors: les dues cares de la mateixa moneda.

 

El 1987 el grup U2 plantava un dels àlbums més importants de la història del pop: "The Joshua Tree". Trenta anys després, les cues per aconseguir entrades per veure com el tornen a interpretar a l'Estadi Olímpic de Montjuïc -en l'únic concert a tot l'estat el 18 de juliol- no seran visibles al carrer. Es faran darrere d'una pantalla i seran encara més exasperants pels seus fans. Per més que dilluns no es moguin de l'ordinador i cliquin i cliquin, la cursa serà desigual: els professionals del frau de la revenda fan servir una tecnologia que automatitza la compra, i els passaran al davant.

Segons Neo Sala, de Doctor Music, promotor del concert: "De revenda, sempre n'hi hagut i sempre n'hi haurà, però una cosa és trobar-te una gent a la porta del concert, que pot ser un 1 o un 0,5 per cent, i l'altra cosa és quan arriba internet i la revenda cau en mans d'especuladors amb bots, amb softwares sofisticats per acaparar entrades i disparar-ne els preus. I això és el que s'ha de parar, i hi estem en contra."

En aquest mateix sentit, el portaveu a Catalunya de l'associació en defensa dels consumidors, Facua, Gerard Hernández, exposa les queixes dels usuaris davant d'aquesta praxi: "Entenem que hi ha concerts de molta afluència que poden esgotar-se ràpidament, però el que fa aixecar les sospites és que hi hagi aquest transvasament massiu i immediat de quan surten a la venda, amb poques hores s'esgoten i imediatament apareixen a les plataformes alternatives que indirectament estan controlades per les mateixes empreses. Amb el que això suposa, no només d'increment de preus, sinó també del doble cobrament de comissions, la comissió inicial i la de revenda, per tant, aquí hi ha un doble benefici."

Segons Neo Sala, aquest vincle no és ètic i demana que Ticketmaster no derivi els compradors al mercat secundari quan les entrades s'han esgotat a la seva web:

"No pots tenir un canal de venda d'entrades oficial i ser l'amo d'una plataforma de revenda mig clandestina o que no té l'autorització del promotor. Això Ticketmaster ho sap, els hi hem dit diverses vegades i estem esperant que rectifiquin."

I han rectificat. Rifar-se el client sembla que també té límits, ara que l'enrenou de queixes a la xarxa no en té. Hi haurà d'altres plataformes que revendran entrades a preus desorbitats, però pel concert d'U2 a Barcelona, una ho deixarà de fer: Seatwave, portal vinculat al canal oficial de venda Ticketmaster.

Ho ha explicat a TV3 el director general de Ticketmaster Espanya, Eugeni Calsamiglia:

"No vendrem entrades d'U2 a la plataforma Seatwave. Realment, fihs ara s'ha parlat molt i s'ha actuat poc, i això és una mica culpa de tots. Els promotors no ens han demanat si teníem eines, nosaltres tampoc hem comunicat bé i aquest escalfament general ha fet que ens veiem, parlem i posem les mesures."

Fa uns dies, Ticketmaster ja havia acordat amb el promotor del concert d'U2 que no s'hi pogués accedir sense controls que verifiquin que assistent i comprador de l'entrada són la mateixa persona. Una mesura per dissuadir revenedors que exigirà encara un plus de paciència als fans i que genera dubtes sobre la seva viavilitat, perquè seran 55.000 persones les que s'hauran de fer entrar a l'Estadi Olímpic.

Segons Neo Sala, "el millor seria una llei al nostre país, com passa a França, on la revenda està totalment prohibida i que quan hi ha una plataforma de revenda la tanquen".

A l'estat espanyol, la situació és ben diferent, tal com explica el portaveu Facua a Catalunya: "En el cas dels últims concerts de Bruce que es va denunciar ens van redirigir, una administració es va anar passant la pilota d'una a l'altra, finalment les autoritats de consum de Madrid van obrir un expedient que dos anys més tard encara estem esperant que es resolgui, per tant, entenem que hi ha poca voluntat per afrontar aquest problema."

Ara hi ha un projecte de llei al Parlament per regular la revenda ètica: en plataformes registrades i que facilitin l'intercanvi d'entrades entre usuaris sense inflar-ne el preu. Però mentre no es persegueixin i es tanquin les webs de revenda que sí que converteixen una entrada en un objecte de luxe, aconseguir entrades per anar a un concert continurà tenint un alt risc de frau per al consumidor.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut